45.000 km aan het stuur van een Audi A3 e-tron

45.000 km aan het stuur van een Audi A3  e-tron

Als professional, werkend aan projecten met betrekking tot mobiliteit en energie, besloot ik in 2015 om mijn Audi A5 Sportback 2.0 TFSI te vervangen door een model, dat laten we zeggen meer verantwoord is, maar zonder al te veel in te boeten op het gebied van rijplezier. Ik heb destijds de Tesla overwogen, maar hoewel deze leuk was om in te rijden vanwege de beschikbare kracht, was hij niet flexibel genoeg op lange afstanden, zelfs als deze, zoals in mijn geval, niet vaak voorkomen. Het was nog niet de tijd voor een volledig elektrische. We gingen dus voor de hybride.

De Audi A3 Sportback e-tron was in feite het enige geloofwaardige alternatief dat medio 2015 aan mijn criteria voldeed:

  • Maximaal op elektriciteit kunnen rijden
  •  

    Geen diesel

  • Behoud van een bepaald rijplezier
  • Echte flexibiliteit betreffende bereik
  • Betrouwbaarheid
  • Premium merk
  • Gunstig voor de belasting
  • Vermindering van de ecologische voetafdruk

De levering van de auto was in 2015 mijn eindejaarsgeschenk. De bovenstaande afbeelding komt van Audi, maar dit is precies de versie die ik heb gekozen. Carrosserie, velgen, dakdragers, …

27 maanden en meer dan 45.000 km later, kan ik een zeer objectieve balans opstellen. De auto is zeer aangenaam om in te rijden. Nou ben ik wel wat paardenkrachten kwijtgeraakt en de auto is behoorlijk zwaar vanwege de batterijen, maar het koppel dat aanwezig is vanaf het stoppen, is indrukwekkend. Rijhulpmiddelen dragen ook bij tot het rijplezier, vooral de adaptieve cruisecontrol, zowel bij het vertragen in de stad als op de doorgaande weg.

De auto past heel goed bij mijn gebruikersprofiel. Mijn kantoor ligt op 15 km van mijn huis, maar ik moet regelmatig langere afstanden afleggen in België. Ik reis ook ver tijdens de vakantie.

Ik, als elektrotechnisch ingenieur, heb alles gemeten in termen van verbruik. Marketingmensen zijn natuurlijk altijd erg optimistisch als ze praten over het elektrische bereik van een hybride voertuig, maar ik kwam tot een zeer laag getal.

Thuis installeerde ik de zwarte doos die bij de auto werd geleverd op mijn driefase-netwerk van 3×400 V + neutraal. Volledig opladen duurt 1.45 uur. Op kantoor, op een conventionele enkelfasig stopcontact, duurt het ongeveer 3.15 uur. Ik moest een dure kabel kopen. Oké, er zit elektronica in (een beetje), maar toch … je moet niet overdrijven …

Elektrisch rijden vereist een “lichtere voet”, om te voorkomen dat de batterij bliksemsnel wordt leeggetrokken. Je moet ook weten dat de kou invloed heeft op de prestaties van de batterijen. Als het vriest, haal ik niet meer dan 18 km bij 120 km/u op de snelweg.  Maar in de zomer, op de kleine wegen van Waals-Brabant, bereikte ik mijn record van 43 km elektrisch.

Meer dan voor een retourtje kantoor-huis. En zonder stress omdat de brandstofmotor er nog steeds is om het over te nemen, en dit probleemloos.

Maar al snel doe je mee aan het spel om zo min mogelijk benzine te verbruiken. Ik laad de auto op zodra het mogelijk is. Sommige commerciële ketens bieden vaak gratis opladen. Sommige parkeerterreinen zijn uitgerust met terminals, maar ze zijn nog steeds zeldzaam en de prijs die door de netwerkbeheerder in rekening wordt gebracht, is overdreven. Er is nog veel werk te verzetten, om elektrische mobiliteit verder te ontwikkelen.

Ik heb eens 3.500 km afgelegd op een tank benzine, maar over het algemeen heb ik berekend dat ik vanaf het begin voor 2/3 in de elektrische modus heb gereden en 1/3 op benzine. Ik zit heel precies op 2,6 liter per 100 km. Bij lange tochten op de autosnelweg in Frankrijk met 130 km/u, moet je, afhankelijk van de belasting van de auto, rekenen op tussen de 7 en 7,5 l/100 km.

Financieel is de balans ook positief, zelfs hoewel de aankoopprijs van de auto erg hoog is. Gelukkig was het belastingtechnisch ook voordelig, dankzij een TMC en belastingverminderingen, maar ook dankzij een aftrekbaarheid van 100% voor de zaak. Ik ben er niet zeker van dat het fiscaal gezien interessant zou zijn voor een particulier.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat elektriciteit ook geld kost. Door wanneer mogelijk te profiteren van het nachttarief, haal ik een gemiddeld energieverbruik van 15,5 kWh/100 km. Dat zijn de getallen van de app, die geen rekening houden met verliezen. Ik heb een extra meter geplaatst en de realiteit is 17 kWh/100 km met een range tussen de 15 en 25 kWh, afhankelijk van de rijomstandigheden. Benzine en elektriciteit opgeteld, kom ik op een kostprijs van €7,- per 100 km, wat heel redelijk is. Je zult me vertellen dat een diesel goedkoper kan zijn, maar die biedt minder rijplezier en meer trillingen en geluid.

De app Audi Connect is gemakkelijk te gebruiken, zowel op de iPhone, als op de Mac.

En als ik het nu moest overdoen?

Ik zal u niet onthouden dat het kopen van dezelfde wagen deel kan uitmaken van de mogelijke keuzes…

Eric Croisy (een abonnee van de site GreenCars.Be)

 


Publicité

Delen