AMG stapt over naar hybride aandrijving

AMG stapt over naar hybride aandrijving

De sportdivisie van Mercedes heeft zopas zijn nieuwe motorisatie voorgesteld: de 53 AMG. Het gaat om een zescilinder in lijn op benzine in combinatie met een (kleine) elektromotor. Op die manier kan men de prestaties een boost geven en de emissie beperken.

Het gamma hybride voertuigen wordt steeds groter. Er zijn tal van hybride modellen waarbij men deze technologie gebruikt om een ‘schonere mobiliteit’ te realiseren. Hybride aandrijving kan echter ook een ander doel dienen. In dit geval wil men geen afbreuk doen aan explosieve prestaties, maar men wil de fiscale impact beperken. Dit is de bestaansreden van deze nieuwe motor van de sportafdeling van huize Mercedes. De 53 AMG-motor wordt in het vooronder van de recente CLS coupé gelanceerd en hij zal later ook in de E-Klasse coupé en cabrio worden gebruikt. Technisch gezien gaat het om een 3.0 l zes-in-lijn motor van 435 pk (520 Nm) die wordt gekoppeld aan een AQ Boost starter-alternator die op de ingaande as van de negentrapsautomaat wordt gemonteerd. Deze module kan een elektrische ‘boost’ van 22 pk en 250 Nm geven. Dankzij deze lichte hybride extra kan men enerzijds de prestaties optimaliseren, maar men zoekt vooral verbruikswinst omdat de ‘boost’ wordt gegeven bij het vertrekken en gedurende hernemingen. Uitgerekend tijdens die sequenties is het verbruik van een thermische motor het grootst. De zescilinder lijnmotor wordt beademd door een klassieke compressor en krijgt ook extra zuurstof via een elektrische compressor die gebruik maakt van de 48 Volt boordspaning. 2


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen