Amnesty International pleit voor “ethische” batterijen

Amnesty International pleit voor “ethische” batterijen

Elektrische auto’s moeten niet alleen helpen om de wereldwijde uitstoot van vervuilende stoffen tegen te gaan. Amnesty International waarschuwt ook voor inbreuken tegen de mensenrechten en milieugevaren bij de productie van batterijen.

 

“Het vinden van efficiënte oplossingen voor de klimaatcrisis is absoluut noodzakelijk, en elektrische auto’s vormen een belangrijk deel van het antwoord. Maar zonder radicale aanpassingen zullen de batterijen van deze groene voertuigen worden besmuikt door inbreuken tegen de mensenrechten,” zo waarschuwt Kumi Naidoo, secretaris-generaal van Amnesty International. Zo verwijst de organisatie specifiek naar de kobaltwinning in de Democratische Republiek Congo en naar lithiumontginning in Argentinië.

Ethische batterijen

Amnesty daagt de voortrekkers van de elektrische auto-industrie daarom uit om de eerste “volledig ethische” batterij ter wereld te maken in de vijf komende jaren. En die moet ethisch zijn vanaf de extractie van de mineralen over het volledige productieproces tot aan de recyclage. Het productieproces is volgens Amnesty ook nog steeds te vervuilend: “het grootste deel van de productie van lithium-ionbatterijen zit geconcentreerd in China, Zuid-Korea en Japan, waar de elektriciteitsproductie nog afhangt van steenkool en andere vervuilende energiebronnen”.

Kleine stapjes

Toch verwijst Amnesty International in zijn rapport naar een bemoedigende evolutie op dit lak: sinds 2016 hebben een aantal grote bedrijven, waaronder Apple, BMW, Daimler, Renault en batterijbouwer Samsung SDI, gegevens gepubliceerd over de leveranciersketen van hun batterijen, zo verduidelijkt de organisatie. Ze vraagt ook andere bedrijven om dit voorbeeld te volgen.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen