Antwerpse LEZ haalt doel (nog?) niet

Antwerpse LEZ haalt doel (nog?) niet

In Antwerpen, de Vlaamse stad die als eerste een LEZ of lage emissie zone instelde, is deze regelgeving vandaag precies een jaar van kracht en dat is voor verschillende spelers voldoende reden om even de balans op te maken van deze groene maatregel die de leefbaarheid van de stadskern moet bevorderen.

Begin februari vorig jaar weerde de Koekenstad vooral de oudere diesels (euro 2) en de oudste benzinemotoren (euro 0), inclusief oldtimers uit de binnenstad. Het systeem werd – naar de Duitse voorbeelden van ‘Umweltzones’ ingesteld en kenbaar gemaakt met verkeersborden op de invalswagen.Een eerste tussentijdse studie na een half jaar gaf aan dat de luchtkwaliteit in de LEZ niet was verbeterd. De concentraties fijn stof waren zelfs verhoogd, wat overigens niet als een verrassing komt. Luchtkwaliteit hoort men op een veel grotere schaal aan te pakken, bovendien is de auto niet de enige bron van emissie want de nabijgelegen luchtvaart, scheepvaart is geen onderdeel van de LEZ. Na een jaar blijkt dat heel wat automobilisten werden bekeurd omdat ze met een vervuilend voertuig de LEZ inreden. Mobiliteitsorganisatie VAB deed een bevraging bij automobilisten en daaruit blijkt dat ruim de helft van de wagenbezitters de Euronorm van zijn of haar voertuig niet kent. VAB-woordvoerster Joni Junes geeft ook aan dat vooral automobilisten van buiten Antwerpen onvoldoende weet hebben aan welke Euronorm hun auto voldoet. Bij de inwoners van de stad, is het systeem inmiddels beter bekend. Vanaf begin dit jaar is er ook al een LEZ in Brussel, daar worden voorlopig enkel Euro 1 dieselvoertuigen geweerd. In de toekomst zal ook Gent een LEZ invoeren.

https://lez.antwerpen.be/


Publicité

Delen