[Test] AUDI A4 g-tron

[Test] AUDI A4 g-tron

Zonder compromis

Audi biedt voortaan ook een CNG-alternatief voor de A4. Tot nu toe bleef het CNG-aanbod beperkt tot de A3 met de 1.4 TGI-motor. Vandaag levert Audi ook een krachtiger CNG-motorisatie op maat van de A4. Onder de motorkap zit een krachtige tweeliter turbomotor die prestaties biedt die passen bij deze premium middenklasser.

Rijden op aardgas wordt steeds interessanter want het is een volwaardig alternatief geworden voor dieselmotoren die steeds meer onder druk komen te staan omwille van hun emissie. CNG-motoren hebben niet alleen een lagere CO2-emissie maar ook de uitstoot van fijne stofpartikels en stikstofoxiden blijft beperkt. CNG is gecomprimeerd aardgas en het wordt samengeperst om het in voldoende grote hoeveelheden te kunnen meenemen in een auto en om het tanken te versnellen. Audi lanceerde enkele jaren geleden een eerste g-tron model waarbij een TFSI benzinemotor werd aangepast om op aardgas te draaien. Deze motorisatie werd ontwikkeld voor de A3 op basis van de 1.4 TFSI viercilindermotor. Het systeem werd keurig geïntegreerd zodat het voor de automobilist erg gebruiksvriendelijk is. Op het dashboard zit bijvoorbeeld een tweede brandstofmeter voor de CNG-tanks zodat autonomie en verbruik erg makkelijk te volgen zijn. Het nadeel van deze eerste CNG-versie (die ook door de andere merken van de VW-groep wordt gebruikt) is het eerder beperkte vermogen. Om detonatie (zelfontbranding) wanneer de motor op gas draait tegen te gaan, werd de laaddruk van de turbo teruggeschroefd. Dit resulteert in zwakkere prestaties vergeleken met de benzineversies en vooral de koppelcurve ligt lager. Precies dit gebrek aan power onderin is voor vele (diesel-) rijders een gemis.

Diesel alternatief?

In de naweeën van de Dieselgate-affaire en bij gebrek aan een volledig elektrische wagen in het gamma, ontwikkelde Audi voor een alternatieve  ‘groene motorisatie’ voor het zakelijke succesmodel, de A4.  Omdat de 110 pk van de bestaande 1.4 aardgasmotor wat mager is voor de A4, gebruikte Ingolstadt hetzelfde recept voor een gasvariante op basis van de 2.0 TFSI. Deze grotere tweelitermotor is een betere basis voor de zwaardere A4. Daar waar de conventionele benzineversies minstens 200 pk  en ruim 320 Nm leveren, houdt deze tweeliter 170 pk en 270 Nm over. Deze motor levert duidelijk geen spectaculair vermogen maar hij voldoet ruimschoots en levert de prestaties die men van dit soort premiumproduct verwacht.

Naadloze afwerking

Ook bij dit model werd alles – naar Audi gewoonte – keurig geïntegreerd. De afwerking van het interieur staat op het niveau dat je van een Audi mag verwachten. In tegenstelling tot tal van andere CNG-voertuigen, is dit geen ‘aangepast’ product maar werd één en ander keurig af-fabriek geïntegreerd, ook hier zien we op het dashboard een brandstof meter voor CNG én eentje voor benzine. De constructeur verving ook de klassieke stalen gascilinders door zelf ontwikkelde exemplaren van kunststof, versterkt met glasvezel. De cilinders worden ingebouwd in de uitsparing van het reservewiel en onder de achterbank. Ze zijn bovendien veel lichter in vergelijking met de stalen cilinders en hebben een totale inhoud van 18 kg. Omdat deze gastanks plaats innemen, werd de benzinetank gereduceerd tot 25 liter zodat men de koffer kon behouden.

Goedkoop rijden

CNG-rijden is best betaalbaar bij Audi want dit type motorisatie is beterkoop dan een vergelijkbare diesel en is slechts iets duurder dan de benzinemotorisatie waarvan hij is afgeleid. Als (Vlaamse) consument haal je er ook onmiddellijk voordeel uit want tot 2020 hoef je geen jaarlijkse rijbelasting te betalen en ook de BIV vervalt waardoor de meerkost meteen wordt gecompenseerd. Audi claimt een normverbruik van 4 kg gas per 100 km, reken in de praktijk op iets meer dan 5 kg waardoor je bij een normale rijstijl een autonomie van pakweg 360 km hebt op gas. Je kan de tanks overigens helemaal leegrijden want de wagen schakelt onmerkbaar over op benzine. In Vlaanderen komen er steeds meer CNG-tankstations zodat benzinerijden beperkt blijft. Op vlak van prestaties doet deze 2.0 turbomotor het prima, hij is bovendien stiller en trillingsarmer dan een TDI. Hij moet het enkel met iets minder trekkracht stellen maar de lage gebruikskost maakt veel goed. 100 km CNG-rijden kost amper 4,45 € (5 kg x 0,89 €/kg) terwijl dieselen makkelijk (1,39 €/l x 5,8 l) 8,06 € kost. Deze A4 Avant op CNG is er al voor iets minder dan € 38.000.

Zie de technische fiche


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen