Audi AI:ME, elektrisch en geconnecteerd toevluchtsoord

Audi AI:ME, elektrisch en geconnecteerd toevluchtsoord

De concept AI:ME kondigt de ideale stadsauto aan voor de grootstad van morgen, zo meent Audi. Het voertuig wil een “luxueus toevluchtsoord” zijn, vooral tijdens de spitsuren.

 

Voor wie het zich zou afvragen: de stadsauto van de toekomst zou moeten lijken op deze conceptcar die Audi heeft onthuld op het salon van Shanghai. De conceptcar met de naam AI:ME is namelijk niet bedoeld voor serieproductie, maar hij geeft een aantal hints omtrent de uiterlijke en technologische evoluties van de voertuigen die we in de megasteden van de toekomst zullen zien.

Compact

Met zijn lengte van 4,30 meter en breedte van 1,90 meter heeft de AI:ME een formaat vergelijkbaar met dat van een hedendaagse compacte auto. Maar hij heeft wel een lange wielbasis (2,77 meter) en een hoogte vergelijkbaar met die van een eenvolumer (1,52 meter) om zijn binnenruimte te maximaliseren en er een comfortabele cocon van te maken. Dat is mogelijk dankzij de elektrische aandrijving, waardoor de overhangen kunnen worden verkleind terwijl het interieur ook gevrijwaard blijft van transmissietunnels en dergelijke. De elektromotor zit in de achteras en ontwikkelt 125 kW (170 pk). De batterij in de vloerplaat kan 65 kWh opslaan.

Kunstmatige intelligentie

Maar uiteraard onderscheidt de conceptcar zich vooral met futuristische technologie. Hij pakt uit met “een hele reeks elektronische systemen om het stressniveau van de bestuurder te verminderen en om hem of haar nieuwe mogelijkheden te geven om de tijd aan boord te benutten”, zo vertelt Audi. Het Duitse merk verwijst vervolgens naar allerlei systemen in de auto, zoals een VR-bril, “oculaire” bediening (functies laten zich activeren via een oogbeweging), sensoren om de vitale functies van de passagiers in de gaten te houden enzovoort.

Niveau 4

De futuristische conceptcar zet ook volop in op autonoom rijden. De Audi AI:ME is ontwikkeld om een autonomie van niveau 4 te halen. Dat betekent dat hij in specifieke zones met de juiste infrastructuur volledig zelfstandig kan rijden. Hij wordt dan een “luxueus toevluchtsoord” om de files mee te overwinnen, zo belooft Audi. Buiten die afgelijnde zones moet de bestuurder de controle overnemen via een uitklapbaar stuur en pedalen.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen