Audi e-tron: daar is hij dan

Audi e-tron: daar is hij dan

Na een lange periode vol teasers heeft Audi eindelijk het doek getrokken van zijn SUV e-tron. Vandaag leren we dus de definitieve lijnen kennen van de elektrische SUV met een WLTP-rijbereik van 400 kilometer.

 

Beetje bij beetje kregen we de vele technische kenmerken van de SUV e-tron van Audi doorgespeeld. Enkel zijn definitieve uiterlijk was nog min of meer geheim, want het model was tot op heden enkel te zien geweest met camouflagetape. Op een bombastische show in San Francisco heeft Audi afgelopen nacht zijn eerste zuiver elektrische auto aan de hele wereld voorgesteld. Niet zonder verrassing blijft zijn algemene lijn trouw aan de jongste producten van de Q-familie van Audi. Zo gebruikt hij het nieuwe, achthoekige Singleframe-radiatorrooster dat we al kennen van de recente Q8. Qua formaat zit hij ergens tussen de enorme Tesla Model X (dik 5 meter) en de compacte EQC van Mercedes (4,76 meter). Met zijn 4,9 meter zit hij eigenlijk perfect halverwege. De Jaguar I-Pace blijft met zijn 4,68 meter duidelijk de kleinste van het stel. Op praktisch vlak kan de Duitse SUV daardoor een ruim interieur voor 5 personen en een gigantische koffer van 660 liter aanbieden.

95 kWh

De Audi e-tron heeft in zijn wagenbodem een batterij van 95 kWh geïntegreerd die op zichzelf al zo’n 700 kilo weegt. Die geeft hem op de recente WLTP-verbruikscyclus een rijbereik van “meer dan 400 kilometer”, zo meldt het merk officieel. Om het rijbereik te maximaliseren is de auto uitgerust met een warmtepomp om stroom te besparen terwijl hij het interieur comfortabel warm houdt, maar ook met een regeneratief remsysteem dat absolute spitstechnologie zou gebruiken. Audi beweert dat dit systeem meer dan 90 procent van alle vertragingen kan verzorgen zonder de traditionele remschijven te moeten aanspreken. Audi heeft ook veel werk gemaakt van de stroomlijn van zijn elektrische SUV om hem zo ver mogelijk te brengen zonder te moeten herladen. Zo kan je als optie kiezen voor camera’s te vervanging van de grote buitenspiegels, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt daalt tot slechts 0,27.

22 kW laden als optie

Je kan de batterij herladen aan een klassieke thuisstekker (230V, 2,3 kW), maar dan duurt het zo’n 40 uur om ze van helemaal leeg naar helemaal vol te brengen. Gelukkig biedt de e-tron nog heel wat andere oplossingen om het laden sneller te laten verlopen. De interne lader van 11 kW (8,5 uur laden aan een Wallbox) kan als optie worden vervangen door een interne lader van 22 kW (4 uur aan een Wallbox). Dat is duidelijk een veel interessantere oplossing dan wat Mercedes biedt in zijn EQC. Aan openbare snellaadpalen kan de e-tron tot 150 kW slikken zodat hij 80 procent van zijn rijbereik kan recupereren in zo’n 30 minuten.

300 kW vermogen

Om vooruit te geraken kan de e-tron rekenen op zijn twee elektromotoren (een per as), die samen 300 kW (of 408 pk) en 664 Nm ontwikkelen in de Boost-modus. Daarmee sprint de SUV in minder dan 6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een begrensde topsnelheid van 200 km/u.

Tegen het eind van het jaar

Omdat de e-tron al sinds begin september van de band loopt in de Belgische fabriek in Vorst mogen we de eerste leveringen al eind 2018 verwachten. De prijs ligt net boven de 80.000 euro.


Publicité

Delen