Audi e-tron: klaar om de lucht te doorklieven

Audi e-tron: klaar om de lucht te doorklieven

Audi heeft een paar nieuwe details onthuld over zijn nakende elektrische SUV e-tron. Zo vernemen we dat hij als optie zal kunnen worden besteld met ‘virtuele’ buitenspiegels zodat hij vlotter door de lucht snijdt.

Meer nog dan voor een auto met verbrandingsmotor is een goede stroomlijn voor een elektrische auto van levensbelang. Dat is niet alleen om het gemiddelde verbruik te drukken… maar ook om zo ver mogelijk te geraken op één lading. Daarom heeft Audi’s elektrische SUV e-tron meer dan 1.000 uur gesleten in de windtunnel. Als gevolg daarvan heeft hij een luchtweerstandscoëfficiënt Cx van slechts 0,28. Dat is bijzonder weinig voor een SUV van dit formaat. Ter vergelijking: de Audi Q5 heeft al een record-Cx voor het segment van 0,30. Audi zegt 0,07 Cx-punten te hebben gewonnen via diverse aerodynamische trucjes (vlakke wagenbodem, radiatorrooster met gestuurde kleppen, velgen met specifiek design enzovoort), wat 35 kilometer extra rijbereik heeft opgeleverd op de WLTP-normverbruikscyclus. Ter herinnering: het merk uit Ingolstadt spreekt van een totaal WLTP-rijbereik van meer dan 400 kilometer.

Virtuele buitenspiegels

Onder de diverse aerodynamische oplossingen die Audi heeft bedacht om zijn e-tron zo soepel mogelijk door de lucht te laten klieven springen vooral de ‘virtuele’ buitenspiegels in het oog. Zij vormen een heuse wereldpremière en worden als optie aangeboden op de productieversie. Ze zijn veel kleiner dan traditionele spiegels en verminderen niet alleen de luchtweerstand maar ook windgeluiden aan boord. In elk van deze ‘staafjes’ zit een camera die zijn beelden doorstuurt naar OLED-schermen in de zone tussen het instrumentenbord en het deurpaneel.


Publicité

Delen