Audi e-tron: slim remmen om verder te geraken

Audi e-tron: slim remmen om verder te geraken

Autosportliefhebbers kennen ongetwijfeld het adagium “je moet kunnen remmen om snel te zijn”. Vandaag herkauwt de elektrische auto dat door te zeggen: “je moet kunnen remmen om… ver te geraken”. Dat bewijst de toekomstige elektrische SUV van Audi, de e-tron.

 

Op de WLTP-cyclus (de jongste, die dus veel dichter bij reële omstandigheden aansluit dan de te brave NEDC) geraakt de Audi e-tron 400 kilometer ver op één batterijlading. Om dat de bereiken is de SUV vooral uitgerust met “het meest innovatieve energierecuperatiesysteem” op de markt, zo zegt Audi. Hoezo?

Ontkoppeld pedaal

Het systeem van Audi is zo efficiënt door zijn hydraulische bediening. Naast de gebruikelijk energierecuperatie bij het uitbollen zoals we dat al kennen van in andere elektrische modellen, wordt het elektrohydraulische systeem geactiveerd van zodra de bestuurder via het rempedaal een vertraging van meer dan 0,3 g oproept. Naargelang van de rijmomstandigheden bepaalt de sturing van het remsysteem per as of de auto zal remmen met zijn elektromotor, zijn schijfremmen of een combinatie van de twee. Het rempedaal is losgekoppeld van het hydraulische circuit, waardoor de e-tron ook bewegingsenergie kan recupereren voor de batterij wanneer wat forser wordt geremd. In de meest gunstige omstandigheden (bijvoorbeeld bij het afrijden van een berg, zoals de Amerikaanse Pikes Peak, waar Audi zich is gaan ‘amuseren’) kan je voor elke gereden kilometer een kilometer rijbereik recupereren.


Publicité

Delen