Audi PB18 e-tron: 95 kWh en 570 kW

Audi PB18 e-tron: 95 kWh en 570 kW

Audi heeft zijn manifest voor de supersportwagen van morgen onthuld. Het is een jachtbreak met de naam PB18 e-tron geworden. De conceptcar heeft een ‘solid state’-batterij van 95 kWh en drie elektromotoren met samen tot 570 kW, wat overeenkomt met wel 775 pk.

 

Met de concept PB18 e-tron stelt Audi zijn manifest voor van de sportwagen van morgen. De elektrische bolide is voorgesteld op de Pebble Beach Automotive Week in Monterey (Californië). Deze sportwagen van de toekomst is bij elkaar gedroomd door Audi’s nieuwe designcentrum in Malibu en onderscheidt zich door een verschuifbare bestuurderspost. Om een circuit te kunnen veroveren kan de bestuurder namelijk zijn stoel en de bedieningselementen van de auto zijdelings verschuiven naar het midden van de monocoque-cel. Dat is mogelijk dankzij by wire-technologie voor het stuur en de pedalen. Voor een weekendje met twee kan de stoel dan weer naar zijn oorspronkelijke plek zodat een tweede zitplaats vrijkomt. Voor dergelijke uitstapjes biedt de jachtbreak trouwens een behoorlijk ruime koffer voor zijn segment: 470 liter.

 

570 kW

Op technisch vlak meldt Audi dat de auto wordt aangedreven door drie elektromotoren. De eerste moet de voorwielen aandrijven en ontwikkelt 150 kW (204 pk), de twee andere drijven elk een achterwiel aan. Op die manier biedt de auto niet enkel vierwielaandrijving maar ook een vectoriële koppelverdeling om de rijdynamiek van de hypercar te kunnen maximaliseren. De twee achtermotoren ontwikkelen samen 350 kW (476 pk). Gecumuleerd komt de PB18 e-tron aan 500 kW (680 pk), maar dankzij een overboost-functie kan dat tijdelijk tot 570 kW (775 pk) worden opgevoerd. Het koppel van zijn kant piekt op 830 Nm. Volgens Audi volstaat dat om de auto in “nauwelijks meer dan 2 seconden” van 0 naar 100 km/u te laten sprinten.

 

Vaste elektrolyt

Voor de voeding van deze elektromotoren heeft de conceptcar een batterij met vaste elektrolyt (een zogenaamde ‘solid state’-batterij) aan boord, die 95 kWh kan opslaan. Dat zou op de WLTP-cyclus een rijbereik van meer dan 500 kilometer mogelijk moeten maken. En dankzij een spanning van 800 volt kan de accu op slechts een kwartiertje worden volgeladen. Maar Audi belooft dat de auto ook inductief kan worden opgeladen via het Audi Wireless Charging (AWC).


Publicité

Delen