Audi Q8 kiest voor ‘minimale’ elektrificatie

Audi Q8 kiest voor ‘minimale’ elektrificatie

Audi heeft het nieuwe topmodel onthuld van zijn Q-familie: de Q8. Een SUV-coupé in formaat XXL met een microhybride systeem van 48 volt. Daarmee is hij de tweede geëlektrificeerde Audi-SUV na de Q7 e-tron en de nakende, zuiver elektrische e-tron.

Op zoek naar een plug-in hybride SUV? Dan kan je bij Audi terecht voor de Q7 e-tron. Of toch liever een zuiver elektrische cross-over? Geen probleem: de constructeur heeft het orderboekje voor zijn nakende e-tron al geopend. Maar na wat nadenken spreekt een SUV-coupé je toch meer aan? Komt dat even goed uit: Audi onthulde net zijn eerste model van die soort, de Q8.

Microhybride

Al zal je dan wel tevredenheid moeten nemen met een minimale dosis hybridisering. Of toch in het begin, want voor de aandrijving van zijn “race-olifant” kondigt Audi voor Europa een 3.0-V6 TDI met 286 pk aan die wordt ondersteund door een microhybride systeem onder een spanning van 48 volt. Dat bestaat uit enerzijds een lithium-ionbatterij van 10 Ah onder de koffervloer en anderzijds een alternator-starter die aan de motor is gekoppeld via een tandriem. Tijdens het vertragen kan die laatste tot 12 kW recupereren om de batterij te herladen.

Vrijloop

Onderweg kan je dankzij de MHEV-technologie tussen 55 en 160 km/u in vrijloop rijden, met de verbrandingsmotor uitgeschakeld. Het stop-start legt de V6 ook het zwijgen op onder de 22 km/u, terwijl de alternator-starter het mogelijk maakt om stapvoets zuiver elektrisch te rijden. Audi belooft dat dit systeem een brandstofbesparing oplevert van 0,7 l/100 km. De eerste exemplaren van deze Q8 50 TDI worden eind juli op Europese bodem verwacht.


Publicité

Delen