Belgische dieselverkoop gekelderd

Belgische dieselverkoop gekelderd

België ontsnapt niet aan de grote omwenteling die de Europese autosector ondergaat. Zo zien we op onze markt het aandeel van diesel volledig wegsmelten.

Volgens de inschrijvingscijfers die Febiac (de Belgische auto- en fietsfederatie) publiceerde is de Belgische automarkt in het eerste semester van 2018 met 3 procent gegroeid in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Maar niet alle autotypes kennen even veel succes. Nadat in 2012 de CO2-premies werden afgeschaft, die de verkoopcijfers van dieselwagens op onze markt kunstmatig hadden opgestuwd, begonnen de inschrijvingen van nieuwe zelfontbranders te dalen. Die daling kende in het voorbije semester een stevige versnelling.

Slechts 36 procent

Eind 2011 had de dieselwagen in België nog een marktaandeel van 75,3 procent, maar sindsdien is dat stapsgewijs geslonken om eind 2017 uit te komen op 46,3 procent. En in het eerste semester van 2018 ging het nog eens spectaculair onderuit om te landen op slechts 36,1 procent.

(Iets) groenere bedrijfswagenparken

In het overgrote deel van de gevallen komt deze wegkwijnende liefde voor de diesel vooral de benzinemotor ten goede. Vooral particuliere klanten kiezen daar massaal voor. Enkel de wagenparken van bedrijven bekeren zich iets meer tot alternatieve aandrijflijnen, maar ook daar nog in vrij beperkte mate. Zo waren in het eerste semester van 2018 hybrides, elektrische auto’s en aardgaswagens goed voor slechts 4,1 van de particuliere inschrijvingen en 7,6 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s op naam van een bedrijf.


Publicité

Delen