BMW 330e: nieuwe stekkerhybride 3-Reeks

BMW 330e: nieuwe stekkerhybride 3-Reeks

BMW geeft de officiële technische kenmerken prijs van de toekomstige plug-in hybride versie van zijn nieuwe 3-Reeks. Dankzij een batterij van 12 kWh geraakt de 330e 60 kilometer ver puur op stroom en haalt hij een top van 140 km/u. De gehomologeerde CO2-uitstoot begint bij 39 g/km.

 

BMW had het onderwerp al eens luchtig aangeraakt bij de onthulling van de klassieke versies van zijn nieuwe 3-Reeks in Parijs. Maar vandaag stellen de Beiers de plug-in hybride variant van hun berline officieel voor. De 330e wordt komende zomer op de markt verwacht met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 39 g/km. Technisch gezien gebruikt deze variant een 2.0-turbobenzine van 184 pk die samenwerkt met een elektromotor van 83 kW (113 pk) die in de achttrapsautomaat is geïntegreerd. In totaal schopt de 330e het tot 252 pk en 420 Nm.

XtraBoost

De 330e is bovendien de eerste stekkerhybride BMW met de rijmodus XtraBoost, die kortstondige vermogenspieken kan opwekken. Dat betekent dat bovenop de 252 pk tijdelijk 41 pk extra wordt geïnjeteerd, voor nog sportievere prestaties.

60 kilometer, maar 100 liter minder

De batterij van de toekomstige 330e kan dus 12 kWh aan stroom opslaan. Daardoor biedt hij een zuiver elektrisch rijbereik van 60 kilometer en haalt hij een elektrische top van 140 km/u. De batterij zit onder de achterbank, maar daardoor moest de benzinetank wat verkleinen en moet de koffer liefst 100 liter aan inhoud prijsgeven in vergelijking met de versies met enkel een verbrandingsmotor. De bagageruimte krimpt namelijk van 480 naar 375 liter. De rugleuning van de achterbank kan echter wel nog worden neergeklapt, in een verhoudig 40/20/40.

 


Publicité

Delen