[Test] BMW 530e iPerformance

[Test] BMW 530e iPerformance

ePower

Tijden veranderen, de BMW 5-reeks maakt vandaag het verschil met een arsenaal aan technologie in plaats van met een messcherp rijgedrag. Dat wordt eens te meer duidelijk aan het stuur van deze plug-in hybride versie: de 530e iPerformance.

Gedurende de voorbije veertig jaar is deze grote zakenberline op een tweesprong want deze Duitse berline krijgt plots andere zaken in het lastenboek. Daarbij denken we aan zaken als autonoom rijden en een bijzonder efficiënt infotainmentsysteem. Deze elementen primeren bovendien op … een dynamisch rijgedrag. Dat is niet alles want de BMW 5-reeks krijgt voor het eerst ook een plug-in hybride aandrijflijn in de catalogus. Dit blijkt vandaag het ultieme wapen om professionele klanten te overtuigen want hij kan een gehomologeerde CO2-emissie van amper 44 g/km naar voor schuiven.

50 km

De architectuur van de aandrijving van deze 530e iPerformance is vergelijkbaar met wat eerder in de 3-reeks en de 7-serie werd gelanceerd op vlak van hybride technologie. Het gaat telkens om een 2.0 viercilinder turbomotor op benzine die 184 pk en 320 Nm levert. Verder is er een elektromotor die de klassieke koppelomvormer vervangt in de achttrapsautomaat van ZF-origine. Die e-motor is goed voor 113 pk en 250 Nm en hij haalt zijn stroom uit een 9,2 kWh grote batterij. Die zit gedeeltelijk onder de achterbank en onder de koffervloer waardoor het laadvolume slinkt van 530 naar 410 liter. Gelukkig blijft de laadvloer vlak en kan de achterbank nog steeds worden neergeklapt. Volgens de officiële cijfers haalt de wagen een elektrische autonomie van 50 km. In werkelijkheid komt hij 30 km ver en hij haalt een elektrische topsnelheid van 140 km/u.

Inductie

Om de batterij op te laden moet je aan een conventioneel stopcontact rekenen op een laadtijd van ongeveer 5 uur. In combinatie met een 3,7 kW krachtige wallbox kan je die laadtijd verkorten tot iets minder dan 3 uur. Maar er is meer want BMW heeft ook beloofd dat je deze 530e iPerformance draadloos zal kunnen laden. Over deze optie is BMW voorlopig nog karig met informatie maar één en ander zou vanaf 2018 mogelijk moeten zijn. Na ongeveer 1.500 testkilometers – waarbij we de wagen zo vaak als mogelijk in het stopcontact staken, goed voor ongeveer 400 elektrische kilometers – maten we een gemiddeld verbruik dat net onder de 7 l/100 km bleef. Eerlijkheid gebied te zeggen dat we het motorpotentieel weldegelijk hebben gebruikt. Wie voor ecodriving gaat, zal minstens op 4,5 l/100 km moeten rekenen.

Zijdezacht comfort

Het valt niet langer te ontkennen: generatie na generatie verliest de 5-reeks zijn snedige karakter. Dat merk je aan de voortrein die zich niet langer in het asfalt vastbijt en aan de stuurinrichting die minder natuurlijk aanvoelt. Ook de demping heeft het moeilijker om de rolneiging van het koetswerk te counteren. Anderzijds biedt de 5-serie vandaag een ronduit zijdezacht comfort, vooral in combinatie met gestuurde demping die uitstekend filtert. Deze hybride zakenberline biedt bovendien een prima geluidsisolatie. Enkel bij forse acceleraties laat de viercilinder turbomotor van de 530e iPerformance zich horen. Jammer genoeg klinkt die niet meer zoals de zespitters van weleer. Op vlak van prestaties hoor je ons niet klagen want de 530e iPerformance is allermist een onder gemotoriseerde eco-auto. Als het nodig is, staat de 252 pk en de 420 Nm meer dan ooit paraat wanneer beide motorisaties samenwerken. Een spurtje van 0 tot 100 km/u lukt in 6,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u…

Wat wij denken over de BMW 530e iPerformance

 

PRO

  • Werkelijk gemiddeld verbruik op voorwaarde dat je vaak bijlaadt…
  • Prinsheerlijk comfort
  • Erg uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
  • Ruim interieur
  • Afwerking/ geluidsisolatie

CONTRA

  • Prijs, inclusief opties
  • Autonomie zonder opladen (tank meet slechts 46 l)
  • Dynamisch rijgedrag gaat erop achteruit
  • Stuurinrichting voelt niet natuurlijk aan

Raadpleeg de technische fiche

Publicité

Delen

Een commentaar opstellen