BMW i3 krijgt weer een nieuwe batterij

BMW i3 krijgt weer een nieuwe batterij

In 2013 kwam de BMW i3 op de markt met een batterij van 22 kWh. Eind 2016 kwam daar al een tweede variant van 33 kWh bij. Vandaag doet hij daar nog een flinke schep bovenop om zijn rijbereik nog verder uit te breiden.

 

De BMW i3 was het eerste zuiver elektrische model van de i-familie van BMW en was bij zijn lancering in 2013 uitgerust met een batterij van 60 Ah, die 22,6 kWh aan stroom kon opslaan. Dat gaf hem een realistisch rijbereik van 130 tot 160 kilometer. Om zijn speelterrein te kunnen vergroten, introduceerde BMW eind 2016 een nieuw accupakket dat tot 33 kWh (94 Ah) kan stockeren, zodat een afstand van 200 echte kilometers kan worden overbrugd. Maar de batterijtechnologie blijft duidelijk evolueren, want in een fysiek exact even groot pakket als bij de introductie van 2013 kan BMW vandaag een batterij steken die bijna dubbel zoveel stroom kan opslaan. Op het salon van Parijs stelt de constructeur namelijk een derde variant voor van 42,2 kWh (120 Ah). Die zou volgens BMW een realistisch rijbereik van 260 kilometer moeten bieden.

Sport-pakket

Naast deze nieuwe batterij, die zowel in de i3 (125 kW/170 pk) als in de sportieve i3s (135 kW/184 pk) verkrijgbaar is, breidt BMW de optiecatalogus uit met een aantal nieuwe elementen. Een daarvan is het “Sport-pakket”, dat de ‘gewone’ i3 de sportieve ophanging en esthetische aanpassingen van de i3s geeft. Verder duiken nieuwe led-matrixlampen, andere kleuren en een gemoderniseerd infotainmentsysteem op.


Publicité

Delen