BMW iX3 Concept: elektrische revolutie in Beieren trekt aan

BMW iX3 Concept: elektrische revolutie in Beieren trekt aan

De elektrische versie van de BMW X3 geeft zich bloot als conceptcar. De productieversie wordt gebouwd in China, met BMW’s plaatselijke partner Brilliance. Maar het prototype wijdt vooral een nieuwe modulaire elektrische architectuur in voor het hele gamma.

Zoals verwacht heeft BMW in Peking de conceptcar voor de iX3 onthuld. Die kondigt uiteraard de komst aan van een elektrische afgeleide van de populaire SUV X3. Het model zal worden gebouwd in China, in Shenyang, in samenwerking met partner Brilliance. De iX3 betekent het startpunt van een nieuw tijdperk voor de elektrificatie van BMW, dat in de toekomst ook zijn ‘klassieke’ modellen elektrisch wil maken parallel met de ontwikkeling van zijn specifieke i-familie.

Modulair elektrisch platform

Onderhuids zit bovendien de ruggengraat van de elektrische strategie voor de komende jaren. De technische oplossingen die de conceptcar inwijdt, zijn gegroepeerd onder de term iNext en zijn modulair en eenvoudig aan te passen aan alle architecturen van toekomstige modellen van de groep (voor-, achter- of vierwielaandrijving), maar ook aan alle koetswerkvormen, zo legt het bijgevoegde filmpje uit. Met deze elektrische oplossing die kan worden aangepast aan het beoogde segment kan BMW een puur elektrisch rijbereik van tot 700 kilometer beloven voor zijn elektrische modellen en tot 100 kilometer voor zijn plug-in hybrides. In het geval van de iX3 Concept zien we een elektromotor met 200 kW (272 pk) en een batterijmodule die 70 kWh kan opslaan. Dat moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 400 kilometer. De batterij zou bovendien een laadvermogen van tot 150 kW kunnen verdragen waardoor ze op een half uur tijd kan worden herladen.


Publicité

Delen