BMW X5 45e iPerformance: plug-in hybride met zes cilinders

BMW X5 45e iPerformance: plug-in hybride met zes cilinders

In zijn vorige generatie had de SUV X5 van BMW al een plug-in hybride versie, maar die was afgeleid van een viercilinder. Vandaag geeft het merk terug de voorkeur aan een nobele zescilinder.

 

Sinds zijn generatiewissel kon de SUV X5 van BMW niet meer worden besteld met een plug-in hybride aandrijflijn. De vele – vooral professionele – klanten die in dit type aandrijving geïnteresseerd zijn, kunnen echter in hun handjes wrijven: BMW meldt zopas de lancering van een versie met de naam 45e iPerformance van zijn X5. Die vergt echter wel nog wat geduld, want hij komt er pas in de loop van 2019. Het basisontwerp van deze auto blijft gelijk aan dat van de vorige generatie, maar heel wat onderdelen zijn gevoelig gemoderniseerd. En in tegenstelling tot zijn voorganger, de 40e iPerformance, kiest deze versie niet langer voor een 2.0-turboviercilinder. De 45e mag namelijk uitpakken met een drukgevoede 3.0-zescilinder in lijn van 286 pk, die aangenamer zou moeten klinken en meer rijplezier zou kunnen brengen.

140 km/u

Ook het elektrische deel evolueert. De elektromotor ontwikkelt voortaan 112 pk en trekt de puur elektrische topsnelheid van zijn voorganger op van 120 naar 140 km/u. In totaal ontwikkelt de BMW X5 45e iPerformance met zijn eindeloze naam 394 pk en 600 Nm. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden, wat meer dan een seconde sneller is dan de vorige generatie van de plug-in hybride X5. De topsnelheid klimt ook naar 235 km/u. Dat klinkt vrij explosief…

80 kilometer rijbereik

Maar deze nieuwe generatie pakt vooral uit met een veel groter elektrisch rijbereik. In zijn officiële persbericht spreekt BMW van “tot 80 kilometer”. We mogen echter nog niet weten hoeveel stroom de nieuwe batterij kan opslaan. BMW wil er enkel over kwijt dat ze slechts 150 liter van de koffer inneemt in vergelijking met die van een X5 met verbrandingsmotor, zodat het bagageruim nog 500 liter slikt. Dat blijft voldoende voor dagelijks gebruik. Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt groeit dat trouwens tot 1.717 liter.

Minder dan 50 g/km

Vandaag belooft BMW een gehomologeerde CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km voor zijn toekomstige X5 45e iPerformance. Om heel precies te zijn, zou hij uitkomen op 49 g/km en een normverbruik van 2,1 l/100 km. De echte officiële cijfers moeten echter nog volgen.


Publicité

Delen