Bollinger B1 krijgt nu al een nieuwe neus

Bollinger B1 krijgt nu al een nieuwe neus

Begin 2017 pakte het Amerikaanse bedrijf Bollinger Motors uit met zijn plannen om een pure, ruige terreinwagen met een zuiver elektrische aandrijving te gaan bouwen. Een soort onwaarschijnlijke kruising tussen een Land Rover Defender en een Tesla Model S. De ontwikkeling van het model gaat gestaag verder, maar windtunneltests hebben al tot een nieuwe neus geleid.

 

In de wereld van de bestelwagens is elektrische aandrijving niet meer zo ongewoon, maar de echte ‘modderkruipers’, die zware lasten kunnen slepen of materiaal naar vijandig terrein kunnen dragen, drinken nog massaal veel fossiele brandstoffen. De vorig jaar onthulde concept Bollinger B1 moet dat probleem komen oplossen door zich te nestelen in de niche van de rustieke elektrische offroader. In dit filmpje zien we hoe de ontwikkeling tot aan het productiestadium onafgebroken verderloopt. In vergelijking met het oorspronkelijke prototype is het front hertekend na een grondige studie in de windtunnel. De bedoeling daarvan is om de stroomlijn van deze schuurdeur op wielen in de mate van het mogelijke te verbeteren.

 

120 kWh

Op zijn website meldt Bollinger zijn terreinwagen te gaan leveren met een accu van 120 kWh zodat een rijbereik van 200 mijl (ongeveer 320 kilometer) haalbaar moet zijn op de Amerikaanse EPA-verbruikscyclus. De productie van de B1 zou begin volgend jaar starten en de eerste klanten zouden begin 2020 hun auto mogen ontvangen. Aanvankelijk is de Bollinger B1 enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten, maar de constructeur wil ook andere markten gaan veroveren – het model wordt van bij het begin ontwikkeld om ook aan de Europese homologatienormen te voldoen. Een prijskaartje kleeft er voorlopig echter nog niet op de B1.


Publicité

Delen