Chevrolet eCopo Camaro: dragster onder 800 volt

Chevrolet eCopo Camaro: dragster onder 800 volt

Chevrolet heeft het doek getrokken van de indrukwekkende conceptcar eCopo Camaro. Dat is een elektrische dragster met 700 pk. De conceptcar opent meteen de weg naar laden onder 800 volt bij General Motors.

 

In 1969 voegde de Chevrolet een radicale versie toe aan het aanbod van zijn musclecar Camaro, de Copo. Die was speciaal ontwikkeld om uit te blinken tijdens dragraces, die bijzonder populair zijn in de Verenigde Staten. Vandaag, bijna 50 jaar later, stelt General Motors de opvolger van deze lijn voor met de conceptcar eCopo Camaro. De conceptcar is ontwikkeld voor de populaire SEMA-tuningshow in Las Vegas op basis van een Camaro Copo 2019. Maar in plaats van een dikke V8 op benzine ligt in de neus een dubbele elektromotor van BorgWarner die goed is voor 700 pk. Daarmee moet de elektrische dragster de in de VS zo belangrijke “quarter mile” (kwartmijl of 400 meter vanuit stilstand) kunnen afhaspelen in slechts 9 seconden.

Ultrasnel laden

General Motors laat nog niet veel los over het rijbereik van dit elektrische monster (voor een dragster is dat in elk geval toch niet echt relevant), maar laat wel weten dat zijn batterijmodule werkt onder een spanning van 800 volt zodat hij bijzonder snel kan herladen tussen twee ‘runs’. De eCopo Camaro heeft 4 batterijmodules van 200V die samen iets meer dan 320 kilo wegen.

Integratie mogelijk

Interessant om weten is dat de ingenieurs voor deze conceptcar de bestaande architectuur van de Camaro met verbrandingsmotor hebben behouden. De dubbele elektromotor zit op de plaats van de V8 en geeft zijn koppel door aan de achterwielen via de automaat van de Camaro Copo. Het prototype zou zelfs uitmonden in een productie in (zeer kleine) reeks om de show te gaan stelen op dragstrips overal in de VS.


Publicité

Delen