Citroën C5 Aircross Hybrid Concept: de eerste stap van een PHEV-offensief

Citroën C5 Aircross Hybrid Concept: de eerste stap van een PHEV-offensief

Citroën komt naar het salon van Parijs met een conceptcar voor een hybride C5 Aircross. Die zou op zeer getrouwe wijze weergeven hoe de plug-in hybride afgeleide van de nieuwe SUV C5 Aircross eruit zou gaan zien. Let wel: de productieversie laat nog tot 2020 op zich wachten.

 

Ziehier de C5 Aircross Hybrid Concept die Citroën over een paar weken zal onthullen in Parijs. Hoewel dit officieel nog een conceptcar is, geeft het prototype met zijn lak die geleidelijk van wit naar blauw gaat de mogelijkheid om al veel meer te weten te komen over de plug-in hybride oplossing voor de nieuwe SUV C5 Aircross. De productieversie daarvan komt begin 2020 op de markt en geeft dan meteen de aftrap voor het geëlektrificeerde offensief van Citroën. Ter herinnering: tegen 2023 zou 80 procent van het gamma van de constructeur geëlektrificeerd moeten zijn, zo belooft CEO Linda Jackson.

4×2

Onder de motorkap van de conceptcar ligt een drukgevoede 1.6 PureTech met 180 pk van de PSA-groep. Die wordt hier gecombineerd met een 80 kW (109 pk) en 337 Nm sterke elektromotor. Let wel: deze elektrische krachtbron zit tussen de viercilinder en de achttrapsautomaat EAT8, en dus niet in de achteras. De 225 gecumuleerde pk’s van de hybride aandrijflijn worden met andere woorden enkel aan de voorwielen doorgegeven en er is geen mogelijkheid om een soort vierwielaandrijving te genieten als dat nodig zou zijn.

50 kilometer… op NEDC-cyclus

Om de elektromotor te voeden rust Citroën zijn herlaadbare C5 Aircross hybride uit met een lithium-ionbatterij. Die module zit onder de achterbank en kan 13,2 kWh aan stroom opslaan. Dat zou moeten volstaan voor een theoretisch elektrisch rijbereik van 50 kilometer op de oude (en bijzonder optimistische) NEDC-normverbruikscyclus. Reken in werkelijkheid dus eerder op een 35 tot 40 kilometer. Puur op de elektromotor haalt de auto een topsnelheid van 135 km/u. Aan een klassieke muurstekker kan de batterij worden herladen in 4 uur (14 Ampère) tot 8 uur, terwijl dat aan een wallbox van 32A kan inkorten tot 2 uur.


Publicité

Delen