CO2-uitstoot: Europees gemiddelde stijgt weer

CO2-uitstoot: Europees gemiddelde stijgt weer

Nadat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe Europese auto’s jarenlang geleidelijk aan is gedaald, is ze nu weer gaan stijgen. Een gevolg van de afkeer voor diesels, maar ook van het succes van SUV’s.

We weten het allemaal: sinds Dieselgate torst de zelfontbrander alle kwaad van de wereld op zijn schouders. Vooral in Europa is zijn marktaandeel fors gedaald: -11,1 procent in vergelijking met recordjaar 2011. Voor het eerst in tien jaar tijd is daardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s in Europa gestegen. Die was van 159,1 g/km in 2007 gezakt naar 117,8 g/km in 2016, maar is in 2017 weer geklommen tot 118,1 g/km volgens de cijfers van het gespecialiseerde organisme Jato. Het bedrijf meent dat de achteruitgang van de dieselmotor ten voordele van benzines deze stijging ten dele kan verklaren, maar wijst ook op het toenemende succes van de meer dorstige SUV’s op onze markten.

Toyota kampioen

De achteruitgang van dieselmotoren is tot op heden vooral benzine ten goede gekomen. Toch beginnen ook alternatieve aandrijflijnen stilaan succes te kennen. Hun marktaandeel is tussen 2016 en 2017 gestegen van 3 naar 5 procent. Het is trouwens hybridespecialist Toyota die de laagste gemiddelde CO2-uitstoot noteert voor zijn Europese nieuwverkopen. De Japanners hebben daarmee Citroën en de vorige nummer 1 Peugeot ingehaald.


Publicité

Delen