De “CO2-kostprijs” van de SUV’s in België

De “CO2-kostprijs” van de SUV’s in België

Het groeiende succes van SUV’s bracht Febiac ertoe om hun impact te bestuderen. Deze verhoogde auto’s zijn tegenwoordig goed voor een marktaandeel van 30 procent in België en ze verhogen de CO2-uitstoot van het wagenpark. Maar hoeveel?

Vandaag is één nieuw ingeschreven auto op drie in België een SUV. Dat bracht de Belgische Federatie voor de Automobiel en de Fiets (Febiac) ertoe om een onderzoek te voeren naar de impact op de CO2-uitstoot van ons nationaal autopark van deze “kaste”, die vaak wordt gezien als niet-ecologisch. De verantwoordelijken van Febiac hebben een simulatie uitgevoerd op basis van een hypothetische SUV-markt van slechts 15 in plaats van 30 procent. Dat was namelijk 5 jaar geleden hun marktaandeel.

+ 2 gram per kilometer

Volgens deze simulatie zou de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw ingeschreven auto’s in België 2 gram per kilometer lager liggen dan ze vandaag is. Ze zou dan op 113,8 g/km liggen in plaats van 115,8 g/km. Voor Febiac is dat een reden om de impact van SUV’s te relativeren: “Twee gram, dat is niet verwaarloosbaar, maar het is ook niet van die grootorde dat we kunnen stellen dat SUV’s de technologische vooruitgang en de daling van de CO2-uitstoot tenietdoen”. De federatie voegt trouwens toe dat “deze stijging van 2 gram lager ligt dan de toename als gevolg van de steeds grotere honger naar benzinemotoren van de markt vandaag”.

 


Publicité

Delen