DS 3 Crossback: elektro-chique

DS 3 Crossback: elektro-chique

PSA stelt zijn eerste “moderne” elektrische auto voor: de DS 3 Crossback. Die vervangt de stadswagen DS 3 en neemt voortaan de vorm aan van een kleine SUV. Vanaf eind 2019 is hij er zelfs met een batterij van 50 kWh.

 

De driedeurs design-stadswagen DS 3 vervelt dus tot een compacte vijfdeurs-SUV. De nieuwe generatie wordt begin oktober onthuld op het salon van Parijs. Hij voegt meteen “Crossback” toe aan zijn naam, naar het voorbeeld van de recente DS 7 Crossback, om zijn stijlverandering aan te duiden. Toch blijft er een duidelijke esthetische verwantschap tussen beide generaties dankzij de haaienvinvorm op de flank van de kleine cross-over.

Hogerop

In grote lijnen gaat deze DS 3 Crossback het duidelijk hoger in zijn segment gaan zoeken om te proberen wedijveren met de premiummerken. Een opvallend detail zijn de verzonken deurgrepen zoals op een Tesla Model S of Range Rover Velar. Maar hij pakt ook uit met een volledig digitaal instrumentenbord voor de ogen van de bestuurder en een groot zwevend aanraakscherm (10,3 duim) bovenop het dashboard. De DS 3 Crossback bekleedt verder zijn interieur met edele materialen zoals leer, aluminium en alcantara en meet zich moderne uitrusting aan zoals adaptieve led-koplampen of een semizelfstandige parkeerhulp.

Eind 2019

De nieuwe DS 3 Crossback staat bovendien op het nieuwe CMP-platform van de PSA-groep. Dat platform is klaar voor een elektrische versie dankzij de inplanting van de batterij in de bodemstructuur, zodat de binnenruimte en het koffervolume niet moeten inkrimpen. De elektrische versie van de DS 3 Crossback wordt eind 2019 op de markt verwacht. Deze E-Tense-variant heeft een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die wordt gevoed door een batterij van 50 kWh. Dat zou hem op de WLTP-homologatiecyclus (die vrij realistisch is) een rijbereik van 300 kilometer geven. Op de voorbijgestreefde NEDC-cyclus komt hij aan 450 kilometer, zo voegt PSA nog fijntjes toe.

Snelladen

De DS 3 Crossback heeft een ingebouwde lader waarmee hij aan een thuisstekker kan worden geladen, maar hij kan ook tot 11 kW uit een driefasenwallbox halen. Daarmee kan hij op 5 uur tijd volledig worden volgeladen. Maar de DS 3 Crossback E-Tense kan indien nodig aan een snellader van tot 100 kW worden gehangen, zodat hij op 30 minuten tot 80 procent van zijn capaciteit kan herladen.


Publicité

Delen