E-Klasse schakelt over op 48 V

E-Klasse schakelt over op 48 V

Mercedes toont een gloednieuwe viercilindermotor met een elektrische installatie op 48 V. Eén van de eerste modellen in een lange rij…

Naast de volledig elektrische versies en de plug-in hybride versies komt Mercedes met een milde hybride versie van de verbrandingsmotoren, een systeem dat de volgende jaren steeds meer ingang zal vinden. Na de zescilindermotor met elektrohulp die in de S-Klasse werd geïntroduceerd, zien we nu een gloednieuwe viercilinder benzinemotor met deze elektrische technologie. Deze 350 krijgt een 2.0 met 299 pk en 400 Nm aan koppel en beschikt over een boordspanning van 48 Volt.

Elektrisch duwtje in de rug

Met die oplossing kan men een krachtige dynamo-starter gebruiken. Die EQ Boost dient niet alleen om de motor te starten en de batterij bij te laden zoals bij een klassieke starter-generator. De EQ Boost kan de verbrandingsmotor ook een duwtje in de rug geven via een riem. Het gaat om 10 kW (ong. 14 pk) en 150 Nm aan koppel beneden de 2.500 opm. Zo gaat de aandrijving vlotter reageren bij lage toerentallen zonder dat het verbruik de hoogte ingaat. Accelereren kost doorgaans het meeste brandstof. Deze E-Klasse coupé haalt een CO2-emissie van 149 g/km tegenover 180 g voor de 400 Coupé met de 333 pk sterke V6 onder de motorkap. Die laatste heeft evenwel ook een standaard vierwielaandrijving. Deze nieuwe viercilindermotor met elektrohulp levert prestaties die vergelijkbaar zijn met de drukgevoede V6-motor. De oefening tot 100 km/u lukt in 5,9 seconden, tegenover 5,3 voor de V6.


Publicité

Delen

One Comment - Write a Comment

Een commentaar opstellen