Een auto in vlas, is dat “groen”?

Een auto in vlas, is dat “groen”?

Hier bij Greencars hebben we het doorgaans over auto’s met een ecologische aandrijflijn. Dat is hier niet helemaal het geval. Maar dit model heeft wel een koetswerk in vlas…

Hoewel er hier geen sprake is van een hybride, een elektrische aandrijflijn of zelfs nog maar een aardgasmotor, kunnen we als Greencars moeilijk om dit nieuws heen. Daar zijn twee redenen voor: in de eerste plaats omdat het gaat om “onze” nationale autobouwer Gillet. En vervolgens omdat het merk een nieuwe, duurzame productiemethode toepast die misschien zijn weg zou kunnen vinden naar de rest van de autosector.

Streefdoel Pikes Peak

Iets meer dan 25 jaar na de officiële voorstelling van de Vertigo, de beroemde Belgische supersportwagen met zijn koolstofvezel structuur, treedt Gillet weer op het voorplan van de internationale autowereld dankzij deze nieuwe versie die is aangekleed met een koetswerk in vlasvezel. Dat is een wereldpremière en hij zal zijn doop beleven op 24 juni tijdens de beroemde Amerikaanse heuvelklimwedstrijd van Pikes Peak. En hij wordt er bestuurd door onze landgenote Vanina Ickx.

Steviger

Vlasvezel vertoont kenmerken die vergelijkbaar zijn met die van koolstofvezel zoals dat tegenwoordig vaak wordt toegepast in de wereld van de sportwagens of van elektrische auto’s (zoals bijvoorbeeld de BMW i3), maar in tegenstelling tot dat laatste materiaal valt vlasvezel niet uiteen bij een impact. En omdat het bovendien gaat om een ‘duurzaam’ materiaal, zou het weleens zijn weg kunnen vinden naar de rest van de autosector. Dat zou goed nieuws zijn voor onze economie, want België is de grootste vlasproducent van Europa.


Publicité

Delen