Elektrische auto vormt bedreiging voor de industrie?

Elektrische auto vormt bedreiging voor de industrie?

Een te snelle omarming van de elektromobiliteit zou een bedreiging vormen voor de werkgelegenheid in Europa, zo waarschuwt het ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs.

 

De ACEA (de vereniging van Europese autobouwers) waarschuwt de Europese Commissie: als we te snel op elektrische auto’s willen overstappen, dan vormt dit een “ernstige bedreiging” voor de werkgelegenheid. Door te snel de gemiddelde CO2-uitstoot te willen verminderen van de toekomstige auto’s “onderschat de Commissie de negatieve impact” op het aantal banen, zo zegt de ACEA in niet mis te verstane bewoordingen. Het opleggen van een te strikte gemiddelde CO2-uitstoot voor de toekomst zou banen in het gedrang brengen bij zowel de autobouwers als bij hun vele toeleveranciers, zo beweert de ACEA net nu de Commissie zich moet uitspreken over de toekomstige doelstellingen voor de uitstoot.

Minder onderdelen

De ACEA baseert zich op een studie van UBS en wijst erop dat een elektrische auto, die veel eenvoudiger is qua opbouw, zo’n 38 procent minder onderdelen vergt die bij onderaannemers moeten worden afgenomen dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. En bij de constructeurs zelf komen er 17 procent minder onderdelen aan te pas. Het opvoeren van het aantal elektrische voertuigen op onze wegen zou op die manier de industriële activiteit drastisch verminderen op het Oude Continent. Temeer omdat vandaag nog moeilijk kan worden voorspeld hoeveel van de toekomstige batterijen voor deze elektrische auto’s in Europa zouden worden gebouwd. Ook dat kan jobs kosten. De autosector is in zijn geheel goed voor meer dan 11 procent van de Europese werkgelegenheid, zo beweert de ACEA. In landen die het meest actief zijn in de autobouw, zoals de Tsjechische Republiek, Duitsland, Italië of Zweden, loopt dat zelfs op tot meer dan 20 procent.


Publicité

Delen