Elektrische tweewielers: welke stimuli in België?

Elektrische tweewielers: welke stimuli in België?

De Belgische Federatie voor de Automobiel en de fiets (Febiac) bevestigt dat de elektrische tweewielers een (relatieve…) vooruitgang boeken op onze markt. Febiac benadrukt dat bij aankoop en het gebruik van en een elektrische scooter of motorfiets diverse stimuli zijn voorzien.

 

Niet enkel het autopark stapt langzaam over op een elektrische aandrijving. De wereld van de tweewielers voelt er ook steeds meer voor. Die trend wordt trouwens perfect geïllustreerd door twee behoorlijke legendarische modellen uit deze sector: de Vespa Elletrica enerzijds en de Harley-Davidson LiveWire anderzijds. Maar er bestaan ook al flink wat andere elektrische modellen bij onder meer Zero Motorcycles, BMW, KTM enzovoort.

Symbolische vooruitgang

Volgens de cijfers van Febiac gaan de verkoopcijfers van elektrische tweewielers er in België op vooruit. Maar hoewel deze groei de voorbije jaren constant is, blijven de absolute waarden nog zeer laag. Concreet zijn bij ons 151 elektrische scooters en motorfietsen ingeschreven tussen januari en november 2018. Dat zijn er al meer dan in heel 2017 (120), maar het blijft een laag cijfer. Voor de volledigheid geven we nog de inschrijvingscijfers mee voor 2016, 2015, 2014 en 2013: respectievelijk 104, 95, 93 en 45 exemplaren.

Welke stimuli?

De Febiac wil nog eens in herinnering brengen dat de overheid het gebruik van elektrische tweewielers stimuleert in ons land. Dat is vooral zo in Vlaanderen, waar de Gewestregering vanaf 2019 geen inschrijvings- of verkeersbelasting meer heft op elektrische scooters of motorfietsen. Bovendien, zo stipt Febiac aan, past Vlaanderen sinds 15 april jongstleden een premie toe van 25 procent op de aankoopprijs (met een maximum van 750 euro voor bromfietsen klasse B en 1.500 euro voor motorfietsen.

Voor ‘iedereen’

Tot slot is er ook op federaal niveau (dus voor ‘alle Belgen’) een belastingvermindering ter hoogte van 15 procent van de aankoopprijs, met een maximum van 3.010 euro. Daarnaast mag een elektrische scooter of motorfiets ook worden gebruikt binnen het kader van het mobiliteitsbudget, dat mensen uit hun bedrijfswagen wil lokken, in tegenstelling tot tweewielers met verbrandingsmotor.


Publicité

Delen