Elektromobiliteit: Duitsland neemt de leiding

Elektromobiliteit: Duitsland neemt de leiding

In de wereldwijde verkoopcijfers van elektrische auto’s staat geen enkel Duits model op een hoge plaats. Maar daar komt verandering in, want de Duitsers zijn in actie geschoten.

Tot op heden leek de elektrische automarkt vooral te worden gedragen door China en zijn talrijke op dit vlak gespecialiseerde constructeurs, naast een aantal meer ‘traditionele’ spelers zoals Nissan, Tesla of Renault. Op dit moment lijkt de Duitse industrie op dit vlak wat achterop te hinken. We weten dat daar verandering in gaat komen, maar tot op heden was het nog niet duidelijk in welke mate dat zou gebeuren. Daarom blijkt een studie van EY (het voormalige Ernst&Young) bijzonder interessant studiemateriaal over het onderwerp.

Grof geschut

Als de cijfers van EY kloppen, dan is de Duitse industrie vastberaden om zijn achterstand in te lopen en de Dieselgate-bladzijde om te slaan door met heel grof geschut uit te pakken. Zo lezen we dat de Duitse autogroepen BMW, Daimler en Volkswagen sinds begin 2016 samen 4,7 miljard euro hebben gepompt in elektromobiliteit op een totaal van 5,2 miljard investeringen door de 16 grootste autogroepen ter wereld. Die investeringen gebeurden trouwens hoofdzakelijk in Duitsland zelf.

In gang gezet

Tot op heden ging het meeste geld voor elektromobiliteit namelijk vooral naar China en de Verenigde Staten, maar Duitsland lijkt nu in gang te zijn geschoten. Ons buurland is daardoor in één klap het land geworden waar de meeste investeringen in elektrische auto’s ter wereld gebeuren, en met een grote voorsprong. Volgens de cijfers van EY is de voorbije twee jaar voor 3,2 miljard euro geïnvesteerd in Duitsland, tegenover ‘slechts’ 990 miljoen in China en 890 miljoen in de Verenigde Staten. Daardoor wil de Duitse armada hard kunnen uithalen wanneer ze haar elektrische veroveringstocht begint in 2019-2020. We zullen het er ongetwijfeld nog over hebben…


Publicité

Delen