Ford klaar voor elektrisch offensief in bedrijfsvoertuigen

Ford klaar voor elektrisch offensief in bedrijfsvoertuigen

Op het bedrijfsvoertuigensalon van Hannover zal Ford een reeks geëlektrificeerde versies onthullen van zijn populaire bestelwagen Transit. Zuiver elektrische varianten komen er (nog) niet, maar er komt wel een microhybride met 48 V en een plug-in hybride met rijbereikuitbreider.

 

Ford maakt zich op voor een geëlektrificeerd offensief in de bedrijfsvoertuigenwereld. Over een paar dagen maken we op het salon van Hannover kennis met een Transit-2-tonner uitgerust met “mHEV 48V”-technologie. Deze microhybridisering wordt aangeboden op alle versies met manuele versnellingsbak en helpt het verbruik in stop-startverkeer in de stad te reduceren. Het mHEV recupereert tijdens het vertragen energie in een 48V sterke lithium-ionbatterij. Die energie wordt later hergebruikt om de motor bij te staan tijdens het optrekken of om de elektrische randorganen van de auto te voeden.

Rijbereikuitbreider

Naast deze microhybride versie, die in 2019 op de markt komt, maken we ook kennis met de definitieve variant van de Transit Custom PHEV. Ook die is voor volgend jaar en heeft een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij die onder de vloer is gemonteerd. Daardoor blijft het laadvolume onaangeroerd, terwijl de auto bovendien 50 kilometer zuiver elektrisch kan rijden. Als je verder moet rijden, dan springt de welgekende 1.0-driecilinder EcoBoost van Ford bij als rijbereikuitbreider. Hij wordt als generator ingezet om de batterij te laden, zodat je de afstand tot aan het volgende laadpunt kan overbruggen. Met een volle benzinetank en batterij geraakt de Transit Custom PHEV “meer dan 500 kilometer ver” als dat nodig zou zijn, zo verduidelijkt Ford.


Publicité

Delen