Ford Kuga: hybride à la carte

Ford Kuga: hybride à la carte

Ford heeft de derde generatie onthuld van zijn Kuga. De SUV wordt het speerpuntmodel van het hybride offensief van de autobouwer, want hij is er naar keuze als microhybride, hybride en plug-in hybride.

 

Tijdens een evenement in Amsterdam waar Ford een tipje van de sluier heeft gelicht van zijn toekomstplannen heeft het meteen ook de derde generatie onthuld van zijn SUV Kuga. Niet alleen zijn uiterlijk evolueert gevoelig, met vooral een front dat inspiratie zoekt bij de jongste generatie van de Focus, maar hij valt vooral op door zijn drievoudige hybride aanbod.

Microhybride

Allereerst is er een microhybride versie van de 2.0-dieselmotor EcoBlue met 150 pk. Het 48-voltsysteem met alternator-starter gebruikt een kleine lithium-ionbatterij om de CO2-uitstoot van de Kuga diesel te beperken tot 132 g/km.

Hybride

De Kuga Hybrid van zijn kant wordt aangedreven door een ‘full hybrid’-aandrijflijn, die een 2.5-benzinemotor met Atkinsoncyclus combineert met een elektromotor, een generator, een lithium-ionbatterij en een automatische versnellingsbak. De Kuga Hybrid komt later op de markt, in 2020, en is er dan met zowel twee als vier aangedreven wielen. Zijn CO2-uitstoot zou uitkomen op 130 g/km.

Plug-in hybride

De plug-in hybride versie van de Kuga is wel beschikbaar vanaf de marktintroductie van het model. Hij gebruikt eveneens een 2.5-Atkinsonmotor, een elektromotor en een generator terwijl zijn aan het stopcontact herlaadbare accu tot 14,4 kWh aan stroom kan bevatten. Het totaalvermogen piekt op 225 pk en het elektrische rijbereik zou “meer dan 50 kilometer” bedragen. De gehomologeerde CO2-uitstoot van haar kant valt naar 29 g/km. De batterij volledig herladen aan een thuisstekker van 230 V duurt volgens Ford zo’n 4 uur.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen