Golf opent de deur voor “massa-elektrificatie”

Golf opent de deur voor “massa-elektrificatie”

De volgende generatie van de Golf, de achtste al, krijgt het voorrecht om een nieuw ‘mild hybride’ systeem in te wijden in het Volkswagen-gamma. Hij komt er al volgend jaar.

Parallel met de ontwikkeling van zijn nieuwe, zuiver elektrische modelfamilie I.D. wil Volkswagen ook zijn traditionele gamma elektrificeren. Daarvoor wil het vooral met een “betaalbare” milde hybridisering werken. Het hart van het systeem dat VW gaat inzetten combineert een klassieke verbrandingsmotor met een elektrische alternator-starter. Die laatste speelt tegelijk de rol van alternator en van startmotor zodat de verbrandingsmotor op een discrete manier veel vaker kan worden stilgelegd of weer opgestart. Bovendien kan deze elektromotor ook een klein ‘duwtje in de rug’ geven door van bij het wegrijden extra koppel op te wekken aangezien hij met een tandriem met de motor verbonden is. Deze alternator-starter werkt onder een specifiek boordnetwerk van 48 V, parallel met het standaard 12 V-netwerk dat wordt gebruikt door de andere stroomverbruikers van de auto. Dit 48 V-systeem wordt gevoed door een specifieke kleine lithium-ionbatterij.

– 0,3 l/100 km

Deze milde hybridisering maakt het uiteraard niet mogelijk om zuiver elektrisch te rijden, tenzij in heel specifieke gevallen in vrijloop. Maar volgens Volkswagen is op deze manier wel een brandstofbesparing mogelijk van tot 0,3 l/100 km in vergelijking met een vergelijkbare verbrandingsmotor. Dat kan kostbare grammen CO2 opleveren, zodat VW gemakkelijker de grens van gemiddeld 95 g/km voor zijn hele wagenpark kan halen die Europa oplegt vanaf 2021.


Publicité

Delen