Hybrid en Hybrid4, de toekomstige plug-in hybrides van Peugeot

Hybrid en Hybrid4, de toekomstige plug-in hybrides van Peugeot

Peugeot had eerder al aangekondigd dat zijn plug-in hybride offensief in de herfst van 2019 van start zou gaan. Vandaag, een jaar op voorhand, onthult de constructeur alvast de technische kenmerken van zijn toekomstige Hybrid- en Hybrid4-modellen.

 

Nog een beetje geduld: over een jaar kan u bij Peugeot terecht voor een plug-in hybride versie van de 508, 508 SW en 3008. Er komen twee varianten: de Hybrid en de Hybrid4, waarbij die laatste als bonus met vierwielaandrijving komt. In beide gevallen is de aandrijflijn van deze toekomstige plug-in hybrides afgeleid van de 1.6-turbobenzineversie PureTech. In de Hybrid-versies doet hij dienst in zijn 180 pk-afgeleide, die wordt ondersteund door een 110 pk sterke elektromotor die in een aangepaste EAT8-achttrapsautomaat is ingewerkt. Die laatste laat onder meer zijn koppelomvormer vallen en ruilt die in voor een natte meerschijvenkoppeling. Het gecumuleerde vermogen komt uit op 225 pk. In de Hybrid4 ontwikkelt de verbrandingsmotor 200 pk. Bovenop de elektromotor van 110 pk in de vooras komt nog een tweede, even krachtige elektrische motor in de achteras. Daarmee piekt de auto op 300 pk en biedt hij vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de twee assen. Die laatste versie blijft echter – aanvankelijk toch – het voorrecht van de SUV 3008.

50 kilometer WLTP

Voor de voeding van de elektromotoren wordt onder de achterbank een lithium-ionbatterij ingebouwd. In de Hybrid kan die 11,8 kWh opslaan, tegenover 13,2 kWh in de Hybrid4. In beide gevallen volstaat dat voor een zuiver elektrische topsnelheid van 135 km/u. De Hybrid4 noteert een elektrisch rijbereik van 50 kilometer op de WLTP-cyclus (60 kilometer op NEDC), de Hybrid schopt het tot 40 kilometer WLTP (50 kilometer NEDC). Herladen duurt 7 uur aan een klassieke huisstekker. Met de optionele lader van 6,6 kW zakt dat echter naar 1 uur 45 minuten aan een Wallbox. In beide gevallen mikt Peugeot op een gehomologeerde CO2-uitstoot van minder dan 49 g/km.


Publicité

Delen