Hyundai elektrificeert Tucson, in tweevoud

Hyundai elektrificeert Tucson, in tweevoud

De SUV Tucson is het favoriete kind van Hyundai. Dankzij dit model is het Koreaanse merk erin geslaagd om geleidelijk op de Europese markt door te breken. Voor de facelift van zijn jongste generatie kondigt Hyundai de komst aan van twee nieuwe hybride aandrijflijnen, maar wel op basis van een dieselmotor.

In maart onthulde Hyundai al het nieuwe gezicht van zijn Tucson op het salon van New York, maar de constructeur bleef destijds nog discreet over de technische details van de Europese versie. Vandaag brengt het daar verandering in. We vernemen namelijk dat Hyundai zijn compacte SUV dezelfde gloednieuwe mild hybride dieselmotor met 48 volt wil geven als die in de Kia Sportage. Deze nieuwe versie is opgebouwd op basis van de 2.0-diesel van 186 pk, die hier een alternator-starter krijgt, gevoed door een lithium-ionbatterij van 0,44 kWh. Die lichte elektrificatie kan een boost geven van 12 kW (16 pk) tijdens het optrekken. Maar het systeem recupereert ook op efficiëntere wijze remenergie. Zuiver elektrisch rijden is onmogelijk, maar Hyundai spreekt toch van een brandstofbesparing (en dus een daling van de CO2-uitstoot) van 7 procent, terwijl de motor bovendien de meest drastische uitstootnormen respecteert die Europa vandaag aankondigt.

1.6 CRDi volgt later

Naast deze mild hybride 2.0 CRDi die nog dit jaar komt, belooft Hyundai dat de 48 V-technologie later ook zijn weg zal vinden naar de nieuwe 1.6 CRDi-diesel van de Tucson, zodat ze toegankelijker wordt. Deze tweede microhybride dieselversie mogen we in de lente van 2019 verwachten.


Publicité

Delen