Hyundai en Kia moeten officieel rijbereik van elektrische modellen verlagen

Hyundai en Kia moeten officieel rijbereik van elektrische modellen verlagen

Kia en Hyundai melden dat hun jongste elektrische modellen Kia Niro EV en Hyundai Kona EV op een verkeerde manier zijn gehomologeerd, waardoor hun officiële theoretische rijbereik in het slechtste geval met zo’n 30 kilometer zakt.

 

Kia trok als eerste aan de alarmbel voor zijn Niro EV: het onafhankelijke bureau dat verantwoordelijk was voor de homologatie volgens de nieuwe WLTP-cyclus van zijn Niro EV heeft zich misrekend. De meting voor ritten in de stad (waar een EV minder verbruikt) is te zwaar meegeteld en dus kwam als eindresultaat een te gunstige waarde naar boven. Daardoor kwam het rijbereik van de Niro EV uit op 485 kilometer met de batterij van 64 kWh en 312 kilometer met die van 39 kWh. Kia zegt dat het de fout heeft ontdekt toen het een ander nieuwe elektrisch model wou laten homologeren (ongetwijfeld de onlangs onthulde Soul EV).

455 en 289 kilometer

Kia stuurde zijn Niro EV terug naar de homologatie-instantie voor deze keer een correcte meting en komt nu uit op een officieel rijbereik van 455 kilometer in de 64 kWh en 289 kilometer in de 39 kWh. Dat is een daling met respectievelijk 30 en 23 kilometer. Klanten die al een bestelling hebben geplaatst, worden persoonlijk gecontacteerd “om hen de situatie uit te leggen”.

Kona EV ook

Een paar uur later volgde Hyundai het voorbeeld van Kia door te bevestigen dat het dezelfde fout heeft ontdekt in de homologatie van zijn Kona EV. Die zag het rijbereik van zijn 64 kWh-versie dalen naar 449 kilometer en dat van de 39 kWh-variant naar 289 kilometer. Dat weerhoudt de Kona EV er trouwens niet van om met zijn batterij van 64 kWh in de praktijk nog steeds een van de meest veelzijdige EV’s van een massaconstructeur te zijn, zoals we zelf trouwens tijdens een recente test hebben kunnen vaststellen.


Publicité

Delen