[Test] Hyundai Ioniq plug-in hybride

[Test] Hyundai Ioniq plug-in hybride

Het beste van de twee werelden?

Na de hybride en de volledig elektrische versie van de Ioniq komt er nu ook een versie die de voordelen van de voorgenoemde versies met elkaar verzoent: de Ioniq plug-in hybrid. Hij geeft het beste van twee werelden.

Hyundai heeft de beslissing genomen om een alternatieve aandrijving te ontwikkelen en er werd duidelijk geen half werk geleverd. De wagen waar het om gaat, is de Ioniq en die is meteen beschikbaar met drie verschillende motorisaties: een hybrid, een volledig elektrische versie én sinds kort ook een plug-in hybrid die als het waren een synthese is van de reeds bestaande versies. Uiterlijk verschilt hij nauwelijks van de klassieke hybride versie. Dit in tegenstelling tot Toyota, dat ervoor kiest om de plug-in versie van de Prius een specifieke look te geven. Bij de Hyundai blijven  fundamentele veranderingen uit. De stekkerversie maakt het verschil met het obligate laadklepje in de linker voorvleugel en met ledkoplampen voorzien van een specifiek design. Hier en daar zie je ook blauwe details.

Keurig geïntegreerd

De Ioniq plug-in hybrid blijft met 4,47 m vrij compact en toch zijn de ingenieurs erin geslaagd om alles keurig in te bouwen zonder de binnenruimte te hypothekeren. Achterin is voldoende plaats, enige manco is de relatief beperkte hoofdruimte voor de grotere medemens. De achterbank blijft (standaard) neerklapbaar (60/40) en de koffer moet een beetje plaats prijsgeven tijdens de transformatie van hybrid naar plug-in hybrid. Los van de batterij die ook in de hybrid wordt gebruikt (en onder de achterbank zit), komt er een bijkomende batterij met een grotere capaciteit onder de koffervloer. Zo daalt het laadvolume van 443 naar 350 liter en dat is eerder krap.

45 km

De batterij van de Ioniq groeit van 1,6 naar 7,9 kWh met de ombouw van hybrid naar plug-in hybrid en Hyundai belooft een elektrische autonomie van 63 km, hou in de praktijk echter eerder rekening met 45 km. Vervolgens heb je tussen de 2.45 uur of 2.15 uur nodig om de batterij weer bij te laden. In het eerste geval is dat met een gewoon stopcontact, in het tweede geval met een 3,3 kW laadpunt. De elektromotor van de plug-in levert 61 pk (45 kW) tegenover 32 kW (44 pk) bij de gewone hybrid. Er is ook voelbaar meer vermogen onder het gaspedaal wanneer je volkomen geruisloos rijdt. De elektrische topsnelheid bedraagt 130 km/u. Voor heel wat pendelaars is het perfect mogelijk om hun dagelijkse trajecten af te haspelen zonder een druppel brandstof te verbranden.

Aangenaam rijgedrag

Voor wie langere trajecten wil overbruggen, of wanneer je het gaspedaal vloert, wordt de 1.6 GDI (atmosferische benzinemotor) ingeschakeld. Het gecombineerde vermogen van deze Ioniq plug-in hybrid bedraagt 141 pk en 235 Nm. Wanneer de batterijen leeg zijn, of wanneer je deze modus inschakelt, rijdt de Koreaan als een klassieke hybrid. In tegenstelling tot de Prius heeft de Ioniq geen CVT-transmissie maar wel een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Dit biedt extra comfort want hij gaat niet nodeloos in de toeren blijven hangen bij het versnellen. Deze Hyundai voelt wat dit betreft erg natuurlijk aan en het rijgevoel staat er dicht bij dat van een conventioneel gemotoriseerde wagen. In die zin is deze hybride motorisatie echt niet complex in gebruik.

Prijs/kwaliteit

Hyundai is erin gelukt om deze Ioniq bijzonder strategisch te positioneren want het is zelfs de goedkoopste plug-in hybrid op de markt. En dat, ondanks een bijzonder genereuze uitrusting en een uitgebreid garantiepakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking en er is ook een garantie van 8 jaar op de batterij. Klanten kunnen kiezen tussen de Premium-versie aan € 33.999 of voor de full-option Executive die € 36.999 kost. De enige beschikbare optie is in beide gevallen metaalkleur aan € 600.

PRO

  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Behoorlijke elektrische autonomie
  • Verhouding interieurruimte/buitenafmetingen
  • Keurige elektrische prestaties, op voorwaarde dat je voldoende kan bijladen

CONTRA

  • Weinig dynamisch rijgedrag
  • Afwerkingsdetails (parkeerrem, gebruikte kunststoffen, hoedenplank)
  • Zicht achteruit beperkt door tweedelige achterruit

Raadpleeg de technische fiche

Publicité

Delen

Een commentaar opstellen