Kan deelmobiliteit ooit doorbreken in België?

Kan deelmobiliteit ooit doorbreken in België?

Het in 2016 in België gelanceerde free-floating deelwagenconcept DriveNow van BMW slaagt er maar niet in om voet aan wal te krijgen in België. Het bedrijf blijft de verliezen opstapelen.

In een interview met onze collega’s van de Franstalige economische krant L’Echo bevestigde Christian Lambert, CEO van DriveNow Belgium, dat het free-floating deelwagenproject (waarbij je een deelwagen mag afzetten waar je wil zonder naar een specifiek station te moeten gaan) bij ons niet zo snel aantrekt als verwacht. Volgens de cijfers van onze collega’s van L’Echo zou DriveNow Belgium vorig jaar 3,5 miljoen euro hebben verloren. Dat is liefst 900.000 euro meer dan gebudgetteerd. Het geplande break-evenpunt is daardoor uitgesteld van 2018 naar ten vroegste 2020.

 

Te veel bedrijfswagens?

In het interview met L’Echo wees Lambert met beschuldigende vinger naar het hoge aantal bedrijfswagens in ons land, waardoor Belgen geen stimulans hebben om een alternatieve mobiliteitsoplossing te zoeken. Bovendien vindt hij dat de vergoedingen in het kader van het nieuwe “mobiliteitsbudget” bij deelwagens ook privéverplaatsingen zouden moeten kunnen dekken, wat vandaag niet het geval is. De CEO van DriveNow Belgium blijft echter geloven in de toekomst van het project bij ons. Het systeem wordt volgens hem winstgevend van zodra 60.000 klanten de dienst op regelmatige basis gebruiken. Toen DriveNow Belgium in juli zijn tweede jaar van activiteit in België vierde, communiceerde het nog: “DriveNow telt zo’n 30.000 geregistreerde gebruikers die samen gemiddeld 900 ritten per dag rijden, zodat ze op twee jaar tijd in totaal 40.000 verplaatsingen hebben uitgevoerd.”


Publicité

Delen