Kia Soul EV: (nog) specialere look en nieuwe batterij van 64 kWh

Kia Soul EV: (nog) specialere look en nieuwe batterij van 64 kWh

Dit is de derde generatie van de originele Soul van Kia. Hij neemt de blokvorm over van zijn voorgangers, maar kiest voor een nog strakker uiterlijk door zijn ogen smaller te maken. De elektrische versie, die in de lente op de markt komt, krijgt een batterij van 64 kWh.

 

Het was al aangekondigd: Kia is naar Los Angeles getrokken met de derde generatie van zijn kubus op wielen Soul. Naast de versies met verbrandingsmotor, die behoorlijk populair zijn in de Verenigde Staten, maakten we ook kennis met zijn elektrische versie in een knalgeel kleedje. Zoals verwacht krijgt deze derde generatie een nieuwe batterij die voortaan 64 kWh kan opslaan, naar het voorbeeld van zijn onlangs onthulde broertje e-Niro. Dat is een forse toename in vergelijking met de huidige Soul EV, die zich beperkte tot een accu van 30 kWh. De Koreanen geven nog geen officieel rijbereik op voor de nieuwkomer, maar dat zou rond de 450 kilometer op de WLTP-cyclus moeten liggen.

204 pk

De soul EV neemt van zijn broer Niro niet enkel de ‘dikke’ batterij over, maar ook zijn elektromotor. Dat betekent dat de nieuwe generatie van de blokkendoos op wielen mag uitpakken met 204 pk en een koppel van 395 Nm. Dat zijn dezelfde waarden als die van de Niro in zijn meest krachtige elektrische variant. Kia wil daarentegen (nog?) niet kwijt of de Soul ook recht zal hebben op de kleinere batterij van de Niro, die ook verkrijgbaar is met een accupakket van 39 kWh. De Soul EV wordt gebouwd in de fabriek van Gwangju in Zuid-Korea en wordt in de lente van 2019 op de Europese markt verwacht.


Publicité

Delen