Mazda Skyactiv X : revolutionaire benzinemotor ?

Mazda Skyactiv X : revolutionaire benzinemotor ?

Vanaf 2019 zal Mazda een volledig nieuwe benzinemotor op de markt brengen, de Skyactiv X die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Op die manier kan men het verbruik met 20 tot 30% drukken. Deze motor zal vanaf 2021 worden gebruikt voor een plug-in hybride versie.

Daar waar de meeste constructeurs massaal inzetten op elektrische ondersteuning om te voldoen aan de toekomstige emissienormen, geeft Mazda aan dat er nog mogelijkheden zijn om verbrandingsmotoren verder te verbeteren. De constructeur grijpt traditioneel wel vaker naar atypische technologie zoals hun rotatieve motoren of hun grotere atmosferische motoren, waar concurrenten steevast kleine turbo’s bouwen. Mazda gaat verder op het ingeslagen pad en lanceert in 2019 een benzinemotor met zelfontbranding. De technologie is op zich niet nieuw maar Mazda wordt wel de eerste constructeur die het principe in serieproductie brengt. Het gaat om de Skyactiv X-technologie. De motor drukt het mengsel van lucht samen en spuit op het ontbrandingsmoment benzine in zodat er een spontane ontbranding ontstaat, net zoals bij een dieselmotor. De motor zal voor het eerst te zien zijn onder de motorkap van de volgende generatie Mazda 3 (waarvan je hier de Kai-concept ziet). Dit model wordt in 2019 verwacht en de motor zal 190 pk leveren en zal 20 tot 30 % zuiniger zijn dan een klassieke benzinemotor. Op die manier wil Mazda enkel met deze technologie voldoen aan de strengste emissienormen. Mazda heeft echter ook al aangegeven dat deze motor  zal worden gebruikt voor een toekomstige plug-in hybride aandrijflijn die vanaf 2021 zal worden gebruikt.


Publicité

Delen