Mercedes C 300 de waagt zich aan plug-in hybride diesel

Mercedes C 300 de waagt zich aan plug-in hybride diesel

Een van de nieuwe leden van het plug-in hybride offensief van Mercedes is de C 300 de, die er als berline en als break komt. Zoals de ‘d’ zijn hun naam laat vermoeden is zijn aandrijflijn opgebouwd rond een dieselmotor.

 

Als topmodel van zijn plug-in hybride gamma heeft Mercedes zijn S 560e geplaatst, die wordt aangedreven door een benzine-V6. De instapper wordt dan weer binnenkort gelanceerd in de C-Klasse berline en break en heet 300 de. Het hart van het systeem is hier een viercilinderdiesel, in dit geval een tweeliter van 194 pk en 400 Nm. Via de negentrapsautomaat van Mercedes wordt hij gecombineerd met een elektromotor van 90 kW (122 pk) en 440 Nm.

700 Nm vanaf 1.400 o/m

De combinatie geeft een zeer ruim maximumkoppel van 700 Nm vanaf 1.400 o/m. Ter herinnering, dat is even veel als wat de prestigieuze stekkerhybride limousine S 560 e van 476 pk kan ontwikkelen. Het gecumuleerde vermogen ligt in de dieselende C-Klasse echter wel wat lager, want het piekt op 306 pk. Mercedes belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden voor de berline en 5,7 seconden voor de break.

13,5 kWh

De batterij van de C 300 de is identiek aan die van de S 560 e: 13,5 kWh. Dat geeft de auto een gecorreleerd NEDC-rijbereik van 57 kilometer (56 kilometer voor de break). Aan een wallbox laat de batterij zich daarna herladen in 1,5 uur dankzij een interne lader van 7,4 kW. Aan een thuisstekker mag je op zo’n 5 uur rekenen.

38 g/km

Dankzij deze plug-in hybride dieseloplossing kan de C-Klasse een gecorreleerde NEDC-CO2-uitstoot beloven van 38 tot 42 g/km in functie van de gekozen uitrusting (39 tot 42 g voor de break). Deze nieuwe versies komen halverwege 2019 op de markt.


Publicité

Delen