Mercedes E 300 e en E 300 de: plug-in hybrides naar wens

Mercedes E 300 e en E 300 de: plug-in hybrides naar wens

De plug-in hybride E 350 e van Mercedes is uit het aanbod geschrapt, maar hij wordt weldra vervangen door een nieuw duo stekkerwagens: de E 300 e, op benzine, en de E 300 de, op diesel.

 

In 2016 stelde Mercedes de plug-in hybride versie voor van zijn E-Klasse. Die heette E 350 e, maar moet nu plaats maken voor een nieuwe generatie stekkerhybrides. Deze keer komen er twee versies: een die nog steeds een benzinemotor als basis gebruikt en die voortaan E 300 e heet. Maar ook een nieuwe variant met een dieselmotor, de E 300 de.

Vier cilinders

In beide gevallen ligt in de neus een verbrandingsmotor met vier cilinders en een inhoud van twee liter. Die van de dieselversie (E 300 de) ontwikkelt 194 pk en 400 Nm, terwijl de benzinemotor van de E 300 e net zoals in de vorige E 350 e aan 211 pk en 350 Nm komt.

90 kW

Verder gebruiken beide versies voortaan een elektromotor van 90 kW (122 pk), tegenover 65 kW (88 pk) in de oude E 350 e. Dat geeft een gecumuleerd vermogen van 306 pk in de diesel en 320 pk in de benzine, tegenover 286 pk in de oude E 350 e. Ook het maximumkoppel gaat er fors op vooruit, want beide auto’s schoppen het tot 700 Nm, tegenover 550 Nm voordien.

Van 6,4 naar 13,5 kWh

De batterij evolueert eveneens fors. Het nieuwe accupakket in beide versies is hetzelfde als dat in de S 560 e en C 300 de, en kan ook hier 13,5 kWh stockeren. Dat is meer dan het dubbele van de vorige E 350 e (6,4 kWh). Daarmee kunnen de E 300 e en de elk zo’n 50 kilometer lang zuiver elektrisch rijden. De gehomologeerde CO2-uitstootcijfers (gecorreleerde NEDC-cyclus) liggen op 41 g/km voor de dieselversie en 45 g/km voor de benzine.


Publicité

Delen