Mercedes EQC: 450 kilometer rijbereik en design van de conceptcar

Mercedes EQC: 450 kilometer rijbereik en design van de conceptcar

De definitieve versie van de elektrische SUV EQC van Mercedes werd met veel poeha onthuld in Stockholm. Hij blijft uiterlijk trouw aan de lijnen van de gelijknamige conceptcar uit 2016. Zijn batterij van 80 kWh geeft hem een NEDC-rijbereik van “meer dan 450 kilometer”.

 

Dit is de elektrische SUV die Mercedes over een paar maand op de markt wil brengen. Hij is een uitgelezen rivaal voor de recente Jaguar I-Pace en de nakende Audi e-tron. Maar ergens ook wel voor ‘pionier’ Tesla Model X, al is die laatste een pak groter. Met zijn lengte van 4,76 meter is de EQC namelijk liefst 30 centimeter korter dan Tesla’s grote SUV.

80 kWh

De lithium-ionbatterij van de EQC wordt gebouwd bij Daimler-dochterbedrijf Deutsche Accumotive in Kamenz (Saksen) en bestaat uit 384 cellen met een totale opslagcapaciteit van 80 kWh. Op de verouderde en ietwat onrealistische NEDC-meetcyclus geeft dat hem een rijbereik van “meer dan 450 kilometer”, zo belooft Mercedes, al is de definitieve homologatie volgens de meer realistische WLTP-cyclus nog niet rond. De batterij neemt op zichzelf al 650 kilo van het totale wagengewicht van dik 2,4 ton van de auto in.

7,4 kW

Om de batterij te herladen aan wisselstroom heeft de auto een watergekoelde interne lader met een vermogen van 7,4 kW. Aan een geschikte laadpaal laat de EQC zich daardoor herladen in een tiental uur. Hij is echter ook compatibel met CCS-snelladen en slikt dan maximaal 110 kW. Dat betekent dat hij 10 naar 80 procent laadt in zo’n 40 minuten.

Verschillende missies

Mercedes heeft op elke as van de EQC een elektromotor gemonteerd, wat van hem een vierwielaandrijver maakt met een totaalvermogen van 300 kW of 408 pk. Maar hij ontwikkelt vooral een ruim koppel van 765 Nm. Let wel: de twee elektromotoren zijn niet identiek. Om het stroomverbruik te drukken en de rijdynamiek te verbeteren hebben de twee “e-machines” een verschillende configuratie. De motor voorin is afgesteld op een zo groot mogelijke efficiëntie bij lage tot middelhoge belasting, terwijl die achterin voor maximale dynamiek is geijkt. Een en ander vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u.

Zomer 2019

De productie van de EQC start in de zomer van 2019 en de eerste leveringen volgen dan begin 2020. Het is dus nog wel even wachten op een officieel Belgisch prijskaartje voor de EQC.


Publicité

Delen