Mercedes eSprinter: voor pakjesbestellers in de stad

Mercedes eSprinter: voor pakjesbestellers in de stad

Het was geen geheim dat Mercedes van zijn bestelwagen Sprinter een zuiver elektrische versie op de markt wou brengen. Maar vandaag geeft de constructeur er alle technische details van bloot.

Als de bestelwagens van je (kleine of middelgrote) onderneming dagelijks honderden kilometers snelweg moeten vreten, dan is deze eSprinter die over een paar maand op de markt komt uiteraard niets voor jou. Maar voor korte leveringsritten in de stad kan dit een interessante oplossing zijn. Temeer omdat heel wat grote steden overwegen om op termijn alle dieselvoertuigen uit hun centrum te weren.

Batterij of laadvermogen

Voor de aandrijving van zijn eSprinter kiest Mercedes voor een elektromotor van 84 kW (114 pk) en 300 Nm aan koppel. Die is erop berekend om zich ‘sereen’ uit de slag te trekken tot 80-90 km/u met een volledige belading en kan ook pieken tot 120 km/u aan. Voor de batterij biedt Mercedes de keuze tussen een aantal oplossingen. De grootste accu slikt 55 kWh aan stroom en garandeert een “minimaal” rijbereik onder ongunstige omstandigheden (volledig beladen, erg koud weer enzovoort) van minstens 150 kilometer. Deze versie heeft een nuttig laadvermogen van 900 kilo. Klanten die meer last willen torsen, kunnen een eSprinter bestellen met een laadvermogen van 1.040 kilo. In dat geval moet de batterij wel wat bescheidener zijn (41 kWh), zodat het totale voertuiggewicht beperkt blijft. Volgens Mercedes is die nog goed voor een minimaal rijbereik van 115 kilometer.

Snelladen

Om op één dag meerdere ritten uit te kunnen voeren kan de eSprinter snelladen aan een gelijkstroomlader. Daarmee kan de accu in 45 minuten tot 80 procent worden volgepompt. Maar als je toekomt met een nachtelijke laadbeurt, dan mag je op 6 tot 8 uur rekenen aan een ‘klassieke’ wallbox van 7,2 kW afhankelijk van het type batterij.


Publicité

Delen