Mercedes GLC F-Cell: plug-in hybride waterstofauto is klaar

Mercedes GLC F-Cell: plug-in hybride waterstofauto is klaar

Over een paar dagen levert Mercedes zijn eerste waterstof-SUV in Europa. Het model heet GLC F-Cell en is vernieuwend op de markt omdat hij waterstoftechnologie met een plug-in hybride systeem combineert in één enkel koetswerk.

 

Tegen het eind van deze maand oktober levert Mercedes de eerste exemplaren van zijn GLC F-Cell aan “uitgekozen klanten”. Daarna volgt een marktintroductie in landen die een voldoende sterk waterstoftanknetwerk hebben. Het merk zegt aanvankelijk vooral te mikken op de Duitse steden Berlijn, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, München, Keulen en Düsseldorf. Het model is vernieuwend op meerdere vlakken. In tegenstelling tot de Toyota Mirai of Hyundai Nexo is hij bijvoorbeeld geen apart model dat speciaal voor waterstofaandrijving is ontwikkeld, maar wel een afgeleide van een SUV die ook verkrijgbaar is met gewone verbrandingsmotoren (al was dat ook al het geval met Hyundai’s vorige waterstof-SUV ix35 FCEV). Maar hij combineert vooral waterstof met plug-in hybride technologie tot iets nieuws op de markt.

13,5 kWh + 4,4 kilo

Concreet is de GLC F-Cell uitgerust met de nieuwe batterij van 13,5 kWh uit alle andere plug-in hybrides met verbrandingsmotor die Mercedes onlangs heeft onthuld. Daarmee kan hij een vijftigtal kilometer lang zuiver elektrisch rijden op zijn batterij zonder een gram waterstof te verstoken, in tegenstelling tot de andere waterstofmodellen die vandaag verkrijgbaar zijn. De brandstofcel van de GLC F-Cell schiet namelijk pas in actie wanneer je een groter rijbereik nodig hebt en niet aan een stekker kan of wil gaan hangen. In zijn tanks is plaats voor 4,4 kilo waterstof, waardoor de F-Cell volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus iets minder dan 480 kilometer ver geraakt. De elektromotor ontwikkelt steeds 211 pk en 365 Nm, onafhankelijk van de bron van zijn elektriciteit: de brandstofcel of de batterij.


Publicité

Delen