Mitsubishi verkoopt 100.000ste Outlander PHEV

Mitsubishi verkoopt 100.000ste Outlander PHEV

Mitsubishi heeft zopas het 100.000ste exemplaar van de Outlander PHEV verkocht op Europese bodem. Deze Mitsubishi SUV kwam in oktober 2013 op de markt en werd aanvankelijk enkel in Scandinavië en Nederland gecommercialiseerd omdat deze markten traditioneel sterk inzetten op elektromobiliteit.

Iets later kwam hij ook bij ons op de markt en ook in België werd hij ook erg succesvol. Deze Mitsubishi is een plug-in hybrid die gebruik maakt van een 2.0 benzinemotor (die is afgeleid van de viercilindermotor uit de Lancer EVO) in combinatie met een elektromotor die door een batterij wordt gevoed. Het interessantste aan de wagen is dat de gebruiker zelf kan kiezen tussen tal van rijmodi. Net zoals bij andere plug-in hybrids is er een hybride rijmodus waarbij de verbrandingsmodus wordt bijgestaan door de elektrische aandrijving om het brandstofverbruik te drukken. Omdat de batterij een capaciteit van 12 kWh heeft,  biedt de PHEV ook een zuiver elektrische rijmodus. Met een volle batterij komt de wagen ongeveer 45 km ver (bij normale rijomstandigheden). In tegenstelling tot tal van andere plug-in hybrids kan men de batterij ook geforceerd laden via de benzinemotor. Dit is handig wanneer men bijvoorbeeld na een lange snelwegrit een stad met een lage emissiezone (elektrisch) wil binnenrijden. Hoewel plug-in hybride modellen steeds meer onder vuur komen te liggen omdat hun gemeten verbruik soms tot 200% hoger ligt dan het normverbruik, blijven ze in absolute cijfers wel interessant. Deze Outlander heeft volgens de NEDC-norm een verbruik van 1,8 l/100 km. In de praktijk ligt dat verbruik rond de 7l/100 km. Dat is inderdaad veel hoger maar nog steeds gunstig voor een SUV van dit kaliber. De goede verkoopresultaten dankt deze Mitsubishi voornamelijk aan het fiscaal gunstige regime dat deze plug-in hybrid geniet.


Publicité

Delen