Nissan: gerecycleerde batterijen voor bodemprijzen

Nissan: gerecycleerde batterijen voor bodemprijzen

In Japan biedt Nissan de eerste Leaf-klanten heropgewaardeerde tweedehandsbatterijen aan. Voor ongeveer 2.300 euro kan je op die manier je elektrische auto een tweede jeugd geven. Interessant, niet?

De Nissan Leaf kwam in Japan op de markt in 2010 en de eerste exemplaren zijn ondertussen dus al 8 jaar oud. Tot op heden zijn er al 300.000 van gebouwd. Om de oudste exemplaren de kans te geven om terug het rijbereik te halen van toen ze nieuw waren, heeft Nissan een nieuw aanbod van heropgewaardeerde batterijen gelanceerd. Concreet kunnen de eigenaars van een Leaf van de eerste generatie hun oude batterij inruilen voor een herwerkt exemplaar. Ze rijden dan naar huis met een ‘tweedehands’ batterij van 24 kWh voor zo’n 300.000 yen, of 2.300 euro. Dat is de helft van de prijs van een even groot maar nieuwe batterijpack.

Minstens 80 procent

Nissan heeft samen met specialist Sumimoto het bedrijf 4R Energy opgericht in Fukushima. In de praktijk worden de oude batterijen die worden verwijderd naar deze fabriek gebracht. Elk van de modules van het pack wordt apart geanalyseerd. De modules die minder dan 80 procent van hun oorspronkelijke opslagcapaciteit hebben, worden verwijderd en omgekeerd worden de meest gezonde modules gerecupereerd in een herwerkte batterij. Maar ook de delen die niet meer krachtig genoeg zijn, gaan niet naar de prullenmand. Ze worden ingezet in statische batterijen.

Ook voor nieuwe generatie

Op termijn wil Nissan deze batterijvernieuwing ook aanbieden op de tweede generatie van de Leaf. Naargelang van de behoefte van de klant zouden drie hergebruikmodules kunnen worden aangeboden: 650.000 yen (4.970 euro) voor 24 kWh, 800.000 yen (6.120 euro) voor 30 kWh en 820.000 yen (6.270 euro, nauwelijks meer dan voor de 30 kWh) voor 40 kWh.


Publicité

Delen