[Test] Nissan Leaf Mk1

[Test] Nissan Leaf Mk1

In 2011 zetten Nissan een erg moedige stap want de Japanse constructeur was er als de kippen bij om één van de eerste elektrische auto’s op de markt te brengen. De Leaf was niet goedkoop, kende een rustige start maar werd langzaam maar zeker de best verkochte elektrische auto in de VS en op het Oude Continent. Vandaag staat de tweede generatie Leaf in de startblokken maar we zullen deze MK1 ng geruime tijd op onze wegen zien en daarom willen we onze ‘Greencars.be’-lezers dit model allermist onthouden.

De originele!

De Leaf was de eerste 100% elektrische auto die op onze markt werd verkocht, en zijn concurrenten van het eerste uur zoals de Mitsubishi i-Miev en zijn Franse neefjes, hadden claustrofobische proporties, een eerder banaal design en boden slechts prestaties die toereikend bleken voor de stad. De Leaf was een volwaardige auto met de afmetingen en het gebruiksgemak van pakweg een VW Golf. Hij krijgt wel een moderne look maar hij ziet eruit als een conventionele wagen met enkele opvallende details zoals de “druppels” bovenop de koplampen. Ze ogen best leuk maar in feite zijn het winddeflectors die de wind van de spiegels afleiden. Het interieur oogt ondertussen ietwat gedateerd. Het dashboard is grotendeels digitaal en voor je neus zit een verbruiksmeter en in grote digts lees je permanent de resterende autonomie, uitgedrukt in kilometers. Het iele blauwe schakelpookje vergt enige gewenning en verder beschikt het interieur over een parkeerrem die je met je voet op en afzet. Binnenin is voldoende ruimte voor vier en ook de koffer biedt een behoorlijk volume. Je merkt dat deze auto vanaf de eerste pennetrek werd ontwikkeld als elektrische auto en dat verklaart ook voor een groot stuk zijn succes.

Ook met grotere batterij

De Leaf wordt aangedreven door een elektromotor van 109 pk en levert 254 Nm aan trekkracht. Dit zorgt voor keurige prestaties maar deze elektrische Nissan is geen sprinter. Het is wel leuk dat het motorkoppel vanaf de start beschikbaar is, waardoor de wagen meer dan vlot uit de startblokken komt. De aandrijving gebeurt op de vooras via een permanente overbrenging, waardoor de auto volledig autonmatisch rijdt. Er zijn geen versnellingen en dat speelt hem vooral op de snelweg parten, want wanneer je gemiddelde snelheden gaat rijden van meer dan 110 km/u, daalt de autonomie bijzonder snel. De batterij van de Leaf heeft een capaciteit van 24 kWh, waardoor je rijbereik van ongeveer 150 km hebt. De eerste generatie Leaf had ook een interieurverwarming met een klassieke elektrische weerstand. Wanneer je op een frisse ochtend de verwarming inschakelde, was je meteen 20 tot 30 km van de autonomie kwijt. Vanaf 2013 kwam er een update waarbij de interieurverwarming via een warmtepomp werkt. Hier gebruikt men de hardware van de airco om het interieur te verwarmen. Door twee extra ventielen aan het aircosysteem toe te voegen, kan het ook verwarmen en deze technologie verbruikt veel minder energie. Vanaf eind 2015 komt er een volgende update waarbij de klant de mogelijkheid krijgt om een grotere batterij met een capaciteit van 30 kWh te bestellen. Het officiële rijbereik stijgt hiermee naar 250 km, in de praktijk komt je pakweg180 km ver.

Amerikaanse demping

Door de rechtstreekse aandrijving kan je als bestuurder genieten van het comfort van een automaat. Bij het uitbollen, kan je ook energie terugwinnen want dan wordt de elektromotor als generatot gebruikt. Wie dus op een intelligente manier omspringt met het gaspedaal en zo vaak als mogelijk tracht uit te bollen (zonder aan de rem te komen) kan makkelijk kilometers autonomie “terug winnen”. Door het stevige gewicht, is de inertie van de Nissan aanzienlijk waardoor lang uitbollen perfect mogelijk is. Omdat de batterijen in de bodem van de wagen werden geïntegreerd, is het zwaarte punt laag. Dit resulteert in een gezond weggedrag maar de Leaf is ‘op zijn Amerikaans’ afgeveerd en wil vooral comfortabel zijn. De Leaf is ook interessant omdat hij diverse laadmodi aanbiedt. Er is een aansluiting voor een conventionele ‘Mennekes’-stekker en de meeste modellen hebben ook een connector voor een snelle DC-lader. Nissan biedt ook de mogelijkheid om drifasig te kunnen bijladen. Dit is de meest interessante manier om snel(ler) te laden via een thuis gemonteerde wallbox.

Waardevast

Hoewel de tweede generatie Leaf er zit aan te komen, zullen we deze eerste leaf nog vaak in het straatbeeld (en op de tweedehandsmarkt) tegenkomen. Er breekt ook een interessante periode aan omdat de vervangmarkt voor batterijen stilaan op gang begint te komen, al valt het nog af te wachten of er ook generische alternatieven op de markt zullen komen om de batterijen te vervangen. Deze generatie Leaf geldt als één van de echte pioniers op vlak van elektrische mobiliteit. De nieuwprijs van dit model lag tussen de 30.000 en de 37.000 euro (afhankelijk van de afwerking en de gekozen batterij) en het valt op dat deze modellen ook op de tweedehandsmarkt erg waardevast blijven. Bij de meeste exemplaren is de batterij eigendom van de koper. Nissan bood ook een huursysteem aan voor de batterij, maar dit was minder populair dan bij Renault, die een vergelijkbaar systeem aanbiedt.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen