Porsche elektrificeert nieuwe Cayenne

Porsche elektrificeert nieuwe Cayenne

De Porsche Cayenne wacht al sinds zijn volledige vernieuwing op een plug-in hybride versie. Vandaag wordt dat gebrek ondervangen: maak kennis met de nieuwe Cayenne E-Hybrid.

Porsche blijft zijn gamma verder elektrificeren en voegt daarom in juni van dit jaar de E-Hybrid toe aan het gamma van zijn nieuwe Cayenne. Technisch gezien combineert deze nieuwe generatie een drukgevoede 3.0-V6 van 340 pk met een elektromotor die krachtiger werd en die nu piekt op 100 kW (136 pk). In totaal schopt de Cayenne E-Hybrid het daarom tot 340 kW (462 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. Daarmee kan dit ‘zwaargewicht” sportwagenprestaties neerzetten, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 5 seconden en een topsnelheid van 253 km/u.

44 kilometer elektrisch

Voor wie minder “intensieve” plannen heeft met zijn auto ligt een zuiver elektrisch rijbereik van 44 kilometer binnen de mogelijkheden voor de batterij moet worden herladen. In vergelijking met de vorige generatie van de plug-in hybride Cayenne is de accu trouwens met 30 procent gegroeid: van 10,8 naar 14,1 kWh. Hij kan aan een klassieke muurstekker worden herladen in iets minder dan 8 uur, of aan een wallbox in iets meer dan 2 uur, op voorwaarde dat je de optionele interne lader van 7,2 kW hebt besteld (standaard 3,6 kW).

3,5 ton

Op mechanisch vlak merken we op dat de nieuwe Tiptronic S-achttrapsautomaat van de rest van het Cayenne-gamma zijn opwachting maakt. Praktisch is bovendien dat deze stekkerhybride Cayenne een gehomologeerd sleepvermogen heeft van 3,5 ton. Voor België is de ‘basisprijs’ vastgelegd op 93.024 euro. Het NEDC-normverbruik ligt op 3,2 l/100 km benzine en 20,6 kWh/100 km elektriciteit. De gehomologeerde CO2-uitstoot piekt op 72 g/km.


Publicité

Delen