Porsche Mission E : shooting brake Cross Turismo

Porsche Mission E : shooting brake Cross Turismo

De Porsche Mission E werd voor het eerst onthuld in 2015 en dit is de voorbode van de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche. De sportwagenfabrikant toont ons vandaag een Cross Turismo-versie op basis van de Mission E. Het gaat om een iets hogere shooting brake die het elektrisch Porsche-gamma komt vervoegen.

Met deze Mission E Cross Turismo concept geeft Porsche aan dat het wellicht ook werkt aan dit type koetswerkvariantvariant. Deze Mission E-versie lijkt overigens klaar voor serieproductie. Net als bij zijn thermisch aangedreven broertje, de Panamera, ziet het ernaar uit dat Porsche snel een shooting brake versie zal lanceren op basis van de Mission E die al vanaf 2019 als elektrische sedan wordt verwacht. Porsche mikt met deze conceptwagen op het segment van de crossovers. Deze versie is wat langer en de wielkasten ogen gespierder. Maar het zou kunnen dat deze details op de productieversie nog worden afgevlakt.

Blik volgen

Porsche heeft deze Cross Turismo-variant ontworpen voor “actieve” klanten. Er is een skiluik voor wintersporters, maar ook een railsysteem in de koffervloer om diverse volumineuze voorwerpen, zoals surfplanken, te zekeren als de achterbank is neergeklapt. Om de laatste kilometers naar de bestemming in de stad te rijden, geeft Porsche ook aan dat de stationwagen ook een “e-bike” kan vervoeren. Op vlak van geïntegreerde technologie komt er een nieuw systeem waarbij je zaken met je oog kan bedienen. In de achteruitkijkspiegel werd immers een camera geïntegreerd. De bijhorende software kan bepalen naar welk punt op het digitale displayde bestuurder kijkt. De informatie waarin de bestuurder geïnteresseerd is, wordt dan opnieuw op de voorgrond geplaatst en de overige data schuiven naar de achtergrond.

400 km in 15 min

Deze conceptwagen neemt de twee synchrone motoren van de Mission E over. Het gaat om een systeem met een vierwielaandrijvingssysteem dat in totaal 440 kW (600 pk) levert. De wagen accelereert in 3,5 seconden tot 100 km/u en gaat in 12 tellen door tot ruim 200 km/u. Porsche neemt ook de lithium-ion batterij van zijn Mission E concept over en die biedt 500 km autonomie. Men kan de batterij met een spanning van 800 V opladen zodat men 400 km autonomie (volgens de oude, meer optimistische NEDC-meetmethode) in slechts 15 minuten kan bijladen.


Publicité

Delen