PSA kiest voor gerobotiseerde versnellingsbak met elektromotor

PSA kiest voor gerobotiseerde versnellingsbak met elektromotor

De Franse groep PSA is in zee gegaan met toeleverancier Punch Powertrain voor een “geëlektrificeerde” robotversnellingsbak met dubbele koppeling voor zijn toekomstige compacte modellen. Punch komt uit… Sint-Truiden, in België.

De redding van de verbrandingsmotor moet niet alleen van hybride en plug-in hybride techniek komen, maar ook van ‘microhybrides’. Dat is een soort minimale oplossing waardoor de toekomstige uitstootnormen en CO2-plafonds op een niet al te dure manier kunnen worden gehaald. Maar er bestaan verschillende pistes om zo’n microhybride op poten te zetten. Volkswagen heeft bijvoorbeeld net aangekondigd de voorkeur te geven aan een alternator-starter. De PSA-groep van zijn kant wil met zijn merken Citroën, DS, Opel en Peugeot duidelijk een andere weg volgen.

Geïntegreerde motor

De Franse groep meldt namelijk een samenwerkingsakkoord te hebben getekend met toeleverancier Punch Powertrain uit Sint-Truiden (die in 2016 is overgenomen door de Chinese groep Yinyi) voor de productie van geëlektrificeerde robotversnellingsbakken met dubbele koppeling. Dat betekent dus dat in de versnellingsbak een kleine elektromotor zit die de verbrandingsmotor bijstaat bij hernemingen en die bij het vertragen de bewegingsenergie zo efficiënt mogelijk recupereert. In zijn persbericht vertelt PSA dat deze zogenaamde “e-DCT” verwacht wordt tegen 2022. We moeten dus nog wat geduld koesteren. Maar hij zal PSA in elk geval wel helpen om zijn doelstelling te halen om zijn hele gamma te elektrificeren tegen 2025.


Publicité

Delen