Range Rover Evoque wordt (plug-in) hybride

Range Rover Evoque wordt (plug-in) hybride

Als je altijd al iets hebt gevoeld voor de stijl van de Range Rover Evoque maar nooit de juiste motor vond in zijn catalogus, dan is er nu goed nieuws: de nieuwe generatie behoudt de typische look van zijn voorganger, maar kiest voor hybride en plug-in hybride aandrijflijnen.

 

Gezien het fenomenale succes van de eerste generatie van de Evoque, met wereldwijd 772.096 verkochte exemplaren en meer dan 200 internationale prijzen, is het geen grote verrassing dat de groep Jaguar Land Rover de ‘futuristische’ stijl van zijn baby-Range niet ingrijpend heeft willen veranderen bij zijn modelvernieuwing. Zijn uitstraling en buitenmaten blijven nagenoeg identiek, maar de keuze voor het nieuw platform “Premium Transverse Architecture” met gemengde materiaalkeuze maken dat de nieuwkomer wel meer binnenruimte (dankzij een 20 millimeter langere wielbasis) en een 10 procent grotere koffer (591 liter) biedt. Dit nieuwe platform laat de Evoque echter vooral toe om deels elektrisch te worden.

48 V

De elektrificatie begint met de introductie van een lichte hybridisering dankzij een boordnetwerk van 48 volt. Deze oplossing is beschikbaar van bij de lancering en is beschikbaar op het hele gamma van Ingenium-viercilinders op benzine en diesel. Concreet is op de verbrandingsmotor een generator-starter gemonteerd die door een tandriem wordt aangedreven. Die kan bij het vertragen de bewegingsenergie als elektriciteit recupereren en opslaan in een kleine batterij onder de koffervloer. Bij snelheden lager dan 17 km/u wordt de verbrandingsmotor bij het uitrollen het zwijgen opgelegd. Als je daarna weer gas geeft, wordt de stroom die in de accu is opgeslagen weer opgeroepen om de motor te ondersteunen bij het optrekken, om zo het verbruik te drukken.

Plug-in hybride

Verder kondigt de groep aan dat er een plug-in hybride versie komt die is ontwikkeld op basis van een Ingenium-benzinedriecilinder. Om die laatste te kunnen bestellen en voor meer technische informatie zullen we echter nog even geduld moeten koesteren. We weten enkel dat die “in de loop van volgend jaar” op de markt komt. De andere versies met microhybridisering kunnen echter nu al worden besteld.


Publicité

Delen